Hvis du har en hjemmeside, har du nok allerede hørt om søgemaskineoptimering (SEO). Du vil gerne have besøgende fra Google, men du forstår ikke, hvorfor det ikke sker.

Heldigvis kan jeg hjælpe dig med at få en bedre placering på Google ved forbedre din hjemmesides SEO. Jeg kommer ikke med tomme løfter om, at du i morgen kommer på første side i Google. Jeg opsætter realistiske mål til, hvad du kan forvente. Hvis du er tilknyttet min månedspakke, får du hver måned en rapport, hvor du kan læse mere om fremskridtet.

Rapporten er din garanti for, at alt skrider frem, som det skal.

SEO månedspakker

    • Basis
    • 3.300Pr. månedSpar 300 kr.
    • 3 timer
    • Månedsrapport
    • OnPage SEO
    • OffPage SEO
    • Ultimative
    • 9.000 kr.Pr. månedSpar 3.000 kr.
    • 10 timer
    • Månedsrapport
    • OnPage SEO
    • OffPage SEO
    • Større behov
    • Få godt tilbud
    • X antal timer
    • Månedsrapport
    • OnPage SEO
    • OffPage SEO

Alle pakker betales pr. forudbetalt måned. I kan også få hjælp per konsulenttime, hvis I f.eks. bare gerne vil have et SEO tjek af jeres virksomhed.

I kan kontakte mig på hjh@wordsmatter.dk eller på mobil 50 31 31 98.

SEO uden månedspakke

I kan selvfølgelig også købe SEO uden månedspakke. Hvis  I f.eks. vil have en rapport på, hvordan jeres optimeringsproces skrider frem. Så laver jeg en SEO rapport, hvor I får information om, hvad der kan gøres. Hvis I vil have lavet generel søgemaskineoptimering, anbefaler jeg en af månedspakkerne, da det er billigere for jer.

Jeg rådgiver desuden også om, hvordan I implementerer forskellige tiltag, som giver jer bedre resultater i søgemaskinerne.

SEO konsulenttimer koster 1.200 kr. i timen.

Hvad er SEO?

Ja, det siger måske lidt sig selv. SEO står for Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering på dansk. Dvs. det er forbedring af ens hjemmeside og online tilstedeværelse, så jeres virksomhed får en højere placering i søgemaskinerne på relevante søgeord. I Danmark er det primært Google, som der arbejdes på at få bedre placeringer i. I følge en undersøgelse fra 2008 foretaget af ComputerWorld  brugte 94 % af danskerne Google, når de valgte en søgemaskine. Intet tyder på at dette tal har ændret sig markant. Det gør selvfølgelig også, at når der laves SEO på det danske marked, så kigger vi på Google. Det betyder også, at hvis du befinder dig på andre markeder, skal du finde ud af, om du også skal kigge på nogle af de andre søgemaskiner. F.eks. Bing og Yahoo.

Når du skal foretage SEO, er der helt grundlæggende to ting,  du skal gøre. Du skal have styr på din hjemmeside og have relevante links til din hjemmeside. Her snakker vi om OnPage SEO og OffPage SEO.

OnPage SEO

OnPage SEO er alt det, du kan optimere på din hjemmeside. For at dit OffPage skal give mening, er det vigtigt, at du får styr på din virksomheds hjemmeside. Ofte er der masser af forbedringer at hente på ens hjemmeside. Herunder beskriver jeg nogen af de ting, som du skal kigge nærmere på.

Metatitler og metabeskrivelser

Når folk Googler efter søgeord, får de en titel og beskrivelse af din side eller blogindlægs indhold. Titlen er navnet på dit indlæg, men hvis dine titler ikke er sigende for indholdet, skal du lave en meta-titel til den, som google så anvender. Det kan f.eks. være, at du har en side, som hedder velkommen. Det fortæller ikke noget om sidens indhold, og her er det bedre at give siden et mere dækkende navn for, hvad folk finder på siden.

Metabeskrivelse beskriver på samme måde indholdet af din side eller indlæg. Hvis du ikke selv har lavet en metabeskrivelse, vil Google ofte tage starten af dit indlæg. Dette behøver ikke være rammende for hele indlægget. Derfor er det smart, at du skriver en relevant metabeskrivelse, hvor du har fokus på et af dine søgeord. Det skal selvfølgelig være relevant for indlægget, ellers kan det være ligemeget.

Linkstruktur på siden

Selve linkstrukturen på virksomhedens hjemmeside er også vigtigt, så hjemmesiden er let at læse for Google og dine kunder. Du skal ikke have en masse forvirrende punkter.

Gennemgå din tekst

Det er vigtigt, at du gennemgår din tekst, så den er meget beskrivende og relevant for dine kunder. Hvis du skriver relevant for dine kunder, er det også relevant for Google. Google bliver hele tiden bedre og bedre til at finde relevant indhold, som de kan vise til dem, som søger.

Derfor skal dit mål ikke være at manipulere Google. Dit mål skal være at skrive lange beskrivende tekster til dine kunder. Dine søgeord skal indgå på den måde, at din tekst beskriver det relevante søgeord. Det er ikke længere noget med, at det skal nævnes et vis antal gange. Det skal være en naturlig tekst, som forklarer indholdet bedst muligt.

OffPage SEO

Hvis dit site skal rangere højt på Google, er det vigtigt med gode links til dit site. Gode links er et kvalitetsstempel. Hvis du har hørt om linkbuilding, betyder det, at du bygger links til dit site. Et link er, når andre nævner din hjemmeside med et url, så deres læsere kan komme ind på din side. Google crawler disse links.

I dag vurderer Google kvaliteten af disse links, så en side der rangerer højt på Google er mere værdifuldt end en dårlig rangerende hjemmeside. Derfor skal du prøve at få en masse gode links til din hjemmeside.

Det gør også, at det er lettest at lave linkbuilding, hvis du allerede har et godt produkt eller ydelse, da det er lettere at få andre til at skrive om din virksomhed.

En god måde at se på linkbuilding er, at du skal skabe opmærksomhed til din hjemmeside. Derfor er onpage SEO vigtigt, da du ikke får særlig meget ud af gode links, hvis de peger hen til en dårlig hjemmeside.

Værktøjer til SEO

Når du skal arbejde med SEO, er det en god idé at investere værktøjer, som kan hjælpe dig med dit arbejde. Du kan sagtens benytte Excel til at holde styr på dine søgeord, men du ender hurtigt med at bruge lang tid på at dokumentere dit arbejde. Med et SEO værktøj holder den styr på din hjemmeside, og så skal du kun bekymre dig om at gøre din hjemmeside bedre og skaffe gode links til den.

Der findes masser af værktøjer på markedet. Jeg bruger SEO PowerSuite, som har fire programmer, som hjælper dig i dit arbejde. Fordelen ved dem er, at du kun betaler et engangsbeløb, og så ejer du deres software. Med stort set alle andre værktøjer skal du hver måned betale et abonnement, og det ender hurtigt med at blive dyrt, hvis du kun har en hjemmeside.

Jeg kan især anbefale Rank Tracker, SEO SpyGlass og WebSite Auditor. Med disse tre SEO værktøjer er du længere end dine konkurrenter. Det gode er, at du kan bruge alle tre programmer gratis. Det giver dig en unik mulighed for at se, hvad programmerne kan bruges til. Hvis du vil have mulighed for at gemme din hjemmeside, skal du købe programmerne. De er helt klart pengene værd.

Rank Tracker

Dette program holder styr på dine placeringer, i de søgemaskiner som du udvælger. På den måde skal du ikke bruge tid på at skrive ned, hvordan det står til i de forskellige søgemaskiner. Du sætter blot Rank Tracker til at undersøge det. Derved får du let adgang til, om du bevæger dig i den rigtige retning med din SEO.

Jeg har skrevet en guide til, hvordan du benytter Rank Trackers vigtigste funktioner. Denne guide finder du her. Jeg har også skrevet et indlæg om alle de funktioner, som du finder i Rank Tracker. Det kan du læse her.

SEO SpyGlass

Hvis du gerne vil have bedre links til din hjemmeside, kommer du ikke udenom SEO Spyglass. Med SEO Spyglass kan du holde øje med, hvem der linker til dine konkurrenter. Du kan også vurdere kvaliteten af disse links. På den måde kan du få alle de gode links som din konkurrent har, mens du slipper for alle de dårlige.

Der kommer snart en guide til, hvordan du bruger SEO Spyglass. Ind til videre kan du læse mere på deres hjemmeside.

WebSite Auditor

Website Auditor analyserer din hjemmeside og fortæller dig, om den lever op til nogen af de mere almindelige SEO krav. F.eks. om du mangler meta beskrivelser eller om du har mange døde links. Det gode ved WebSite Auditor er, at du slipper for at holde øje med din hjemmeside for fejl. Hvis du selv skal gå dine mange undersider igennem, ender du med at bruge alt for meget tid. Den tid kunne du have brugt på bedre ting.

Jeg lover, at jeg nok skal skrive en guide til WebSite Auditor. Du kan læse mere om WebSite Auditor på deres hjemmeside.

Hvem skal stå for din SEO?

Når du har en hjemmeside, skal du bruge energi på søgemaskineoptimering. For en søgeoptimeret hjemmeside er også en, som brugere let kan finde rundt i, så der er faktisk mere til det end blot, om dine kunder finder dig i Google. Men jeg kan ikke se nogen gode årsager til, at man ikke skulle ønske at finde sin hjemmeside i Google.

Derfor har du to valg. Enten står dit firma selv for SEO eller også hyrer du et ekstern firma til at stå for optimere din hjemmeside.

Hvis din virksomhed selv vælger at stå for det, skal I selvfølgelig være OBS på, hvad I laver. Her kan det være en god idé at have en ansat, som kun står for jeres SEO. Her kan det være en god idé at få en SEO-rapport udefra, så I ikke arbejder i blinde. I denne SEO-rapport kommer jeg også med konkrete råd til, hvordan I skal gribe jeres SEO-arbejde an.

Hvis jeg skal stå for jeres SEO, kan det både foregå gennem et månedsabonnement eller enkeltstående opgave. Det sidste kan være en god idé, hvis I selv fremover gerne vil stå for det.

Uanset om jeg skal arbejde via månedsabonnement eller på enkeltstående opgave, foregår mit arbejde på samme måde.

Sådan arbejder jeg med søgemaskineoptimering

For at kunne lave det bedste stykke arbejde på din virksomheds hjemmeside, starter jeg med at udarbejde en rapport på jeres hjemmeside. Denne rapport gør, at vi ikke arbejder i blinde med jeres søgemaskineoptimering. Mange har ingen plan med det, som de laver, og derved ved de heller ikke, om de når de resultater, som de gerne vil.

Men lad os kigge nærmere på, hvad I kan forvente i denne rapport, og hvad den skal bruges til. Herunder hvad der forventes af jer.

Hvad er visionen for hjemmesiden?

Først skal vi sammen finde ud af, hvad det overordnet er med jeres hjemmeside. Det er vigtigt, at man har en vision med sin hjemmeside, for ellers er det svært at forbedre den. Det kommer helt an på ens branche, hvad visionen og formålet med ens hjemmeside er.

En VVS-virksomhed vel måske bare gerne have leads til deres forretning, mens en webshop kigger hardcore på salg.

Relevante søgeord

Når vi ved, hvad I egentlig gerne vil opnå med jeres hjemmeside, kan vi begynde at kigge nærmere på relevante søgeord. Disse søgeord afspejler selvfølgelig, hvilken type mennesker I gerne vil have ind på jeres hjemmeside.

Her plejer kunden typisk at have en forestilling om, hvad de gerne vil findes på. Herudover foreslår jeg flere søgeord, som også vil være interessante for kunden. Disse søgeord bliver udvalgt gennem en søgeordsanalyse. Dvs. der skal være søgninger på søgeordene, før de er interessante.

Søgeordsstrategi

Nu har jeg en solid liste med søgeord, som din virksomhed gerne vil højere på i Google. Nu finder jeg ud af, hvilke søgeord der skal satses massivt på. Her indgår både longtail som en række søgeord med få søgninger og søgeord med mange søgninger. Det er forskelligt, hvordan de forskellige søgeord skal gribes an.

I søgeordsstrategien bliver det bl.a.

 

Hvis du har nogle spørgsmål til seo, er du velkommen til at ringe på 50 31 31 98 eller skrive til hjh@wordsmatter.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *