Rank Tracker – Et billigt og godt værktøj til søgemaskineoptimering

Der findes mange værktøjer, som hjælper dig, når du arbejder med søgemaskineoptimering for kunder eller for dig selv. Det er langt lettere, hvis du har et værktøj, når du arbejder med søgemaskineoptimering.

Mange populære søgemaskineværktøjer har du kun adgang til via et abonnement. Hvis du kun laver SEO for din egen hjemmeside, er det ofte dyr løsning, som ikke kan betale sig.

Hvis du er træt af at holde styr på dine søgeord i Excel, men ikke gider betale for et dyrt månedsabonnement, er Rank Tracker lige det, som du har ledt efter.

Rank Tracker kan bruges gratis, eller du kan købe det og have muligheden for at gemme dit arbejde. Der er selvfølgelig fordele ved at eje det, og når du først har købt det, er det dit. Du betaler kun et engangsbeløb og ikke et månedsabonnement.

I denne guide viser jeg dig, hvad du kan bruge Rank Tracker til.

Guiden indholder

Hvad er Rank Tracker
Download det gratis og lad os komme i gang
Vælg søgeord
Find nye søgeord
Hold øje med dine søgeord
Keyword Research View
All Keywords (Detailed View)
Sådan bruger du KEI til at få bedre placeringer
Hvorfor vælge Rank Tracker?
Hvad koster Rank Tracker?

Hvad er Rank Tracker

Rank Tracker er en del af SEO PowerSuites produkter. Jeg lover, at jeg også skriver om resten, da de alle sammen hjælper dig med at lave god søgemaskineoptimering.

Rank Tracker er et søgeordsværktøj.  Det holder øje med, hvordan din hjemmeside klarer det på udvalgte søgeord. Hvis du har flere hjemmesider, kan du selvfølgelig holde øje med dem alle sammen.

Du kan selvfølgelig sagtens bruge et excelark, men det er blot lettere at bruge et søgeordsværktøj, da du blot skal trykke på en knap, og så tjekker den alle dine placeringer. Alt andet er spild af tid, som du kunne bruge på at skabe indhold.

Desuden kan programmet hjælpe dig med at finde nye søgeord og analysere, hvor du får mest ud af din tid.

Lad os kigge nærmere på hvordan du bruger Rank Tracker.

I eksemplet har jeg valgt webshoppen Billigesleeves.dk.

Download det gratis og lad os komme i gang

Du kan starte med at downloade Rank Tracker helt gratis ved at trykke her.

I deres gratis version kan du ikke gemme dit arbejde. Du kan dog altid købe programmet efterfølgende eller lade være med at lukke det.

Det er en fordel for dig, hvis du henter programmet, for så er det lettere at forstå, hvad jeg skriver om og viser i videoen (den er på vej).

Lad os dykke ned i det.

Vælg søgeord

Allerførst skal vi finde søgeord. Jeg plejer typisk at bruge AdWords værktøjet “Søgeordsplanlægning.” Det er egentlig et værktøj, som du bruger til at finde relevante ord til din AdWords kampagne, men det fungerer, når du skal finde søgeord. I første omgang skal du bare tage alt med, som har relevans for dig. Rank Tracker kan også finde søgeord for dig ved hjælp af din Google AdWords konto. Læs mere om det her.

I Rank Tracker gennemgår jeg, hvordan du sorterer i dine søgeord, så du vælger dem, som er mest relevante for din hjemmeside.

Når du har fundet relevante søgeord, smider du dem over i Rank Tracker. Det gør du på følgende måde.

1. Vælg “Add Keywords”

billigesleeves tilfoej soegeord

Hvis det er første gang, du bruger Rank Tracker, har du selvfølgelig ingen søgeord endnu. Men det kommer vi til.

2. Nu skriver du alle dine søgeord

skriv alle soegeord

Du skriver alle de søgeord, som du har fundet. Du kan også få Rank Tracker til at finde søgeord til dig, som jeg kommer ind på i næste afsnit. Du kan evt. også bare skrive søgeord, som du tror, er relevante for din virksomhed, men det giver et større sorteringsarbejde efterfølgende.

Jeg anbefaler, at du finder en masse gode søgeord via AdWords værktøjet “Søgeordsplanlægning.”

3. Tryk Next

4. Vælg søgemaskine

Hvis du kun er på det danske marked, vælger du Google. Der er ikke rigtig nogen grund til at vælge Yahoo og Bing i Danmark.

Når du trykker videre analyserer Rank Tracker dine søgeord. Den finder ud af, hvor mange der søger på dine søgeord, og hvilken placering du har på de forskellige søgeord. Desuden kan Rank Tracker også udregne en værdi for, hvilke søgeord den mener, som det giver mest mening for dig at bruge energi på.

Det kommer vi tilbage til.

Find nye søgeord

En anden fed mulighed i Rank Tracker er, at programmet kan hjælpe dig med at finde relevante søgeord.

Sådan gør du.

1. Tryk på “Suggest keywords”

find nye soegeord

2. Vælg hvordan Rank Tracker skal finde søgeord

choose-keywords-method

Hvis du har en hjemmeside i et andet land end Danmark, vælger du selvfølgelig det. Her har jeg brugt Googles AdWords værktøjet “Søgeordsplanlægning” til at finde relevante søgeord.

Du skal ikke regne med, at du kan regne 100 pct. med antal besøgende, som Søgeordsplanlægningsværktøjet finder til dig. Men de giver en god fornemmelse for, hvor du skal satse din energi.

3. Skriv søgeord

På samme måde som tidligere skriver du nu søgeord. Herefter foreslår Rank Tracker en masse søgeord til dig. På den måde slipper du for at bruge Google AdWords til at finde søgeord, hvis du synes, at det er besværligt.

4. Tryk “Next”

5. Vælg Google AdWords konto

google adwords konto

Nu skal du skrive din Google AdWords konto. Det skal du gøre for, at Rank Tracker kan bruge din Google konto.

6. Vent på at den søger

7. Udvælg søgeord

vaelg relevante soegeord

Nu skulle du gerne få en lang liste over søgeord. Det er den samme liste, som du får, hvis du bruger Google AdWords, da vi i dette eksempel har brugt deres værktøj. Du kan selvfølgelig også bruge andre søgeordsværktøjer.

Det er lettere at arbejde med et program som Rank Tracker, da den gemmer dine søgninger, og du kan hurtigt se udviklingen i placeringerne i dine søgeord.

8. Vælg “Next” når du har fundet søgeord

Hold øje med dine søgeord

Hele idéen i et søgeordsværktøj er, at det er lettere for dig at holde øje med dine søgeord. Herudover kan Rank Tracker hjælpe dig med  at udvælge søgeord, som du lettere kan komme højt på i Google. Det gør programmet ved at udregne en værdi, som de kalder for KEI.

Inden vi kigger nærmere på, hvordan du kan bruge Rank Tracker til at få bedre placeringer i Google, skal vi kigge nærmere på, hvordan du holder øje med dine placeringer ved hjælp af Rank Tracker. Tro mig, det er lettere end at bruge et excelark.

soegeords muligheder

Når du analyserer dine søgeord, kan du vælge en af de mange menupunkter, som Rank Tracker allerede har lavet. Du kan desuden også vælge din egen, hvis du trykker på +.

Desuden kan du redigere alle menupunkter, så de passer til dine behov. F.eks. kan jeg godt lide, at jeg kan se min placering i Google under alle menupunkter. Jeg bruger primært “Keyword Research View” og “All Keywords.”

Derfor vil jeg også gennemgå dem, så du kan se, hvad du skal bruge dem til.

Keyword Research View

Som navnet også antyder, bruger du dette punkt til at analysere dine søgeord. Det skal du bruge til at vide, hvad du skal satse på.  I punktet “Sådan bruger du KEI til at få bedre placeringer” kommer jeg nærmere ind på, hvordan du bruger KEI til at få bedre placeringer, og hvad du helt præcist skal bruge det til.

Keyword Research View

#

Dette punkt bruger du mest, hvis du eksporterer data fra Rank Tracker. Jeg bruger det ikke til noget, men det giver et hurtigt overblik over dine søgeord.

Keyword

Her kan du se dine søgeord, som er dem, som du skal i gang med at analysere.

Length

Her får du længden på dit søgeord. Det siger selvfølgelig lidt sig selv, hvor langt dit søgeord er, da du bare kan kigge på det. Men punktet giver et hurtigt overblik. Hvis du f.eks. vil finde alle dine lange søgeord, kan du sortere dine søgeord ud fra længde.

Du har sikkert hørt om Long-Tail Keywords, og det er det, som du skal bruge dette punkt til. Det er lettere at rangere højt på lange søgeord end på korte søgeord. I eksemplet for Billigesleeves.dk er det lettere at rangere højt på “sleeve 13.3 laptop” end sleeve.

KEI

Det er en værdi, som Rank Tracker udregner for dig. Den giver sit bud på, hvor det bedst kan betale sig for dig at bruge din energi. Du kan sagtens bruge Excel til at finde ud af det, jeg synes blot, at det er lettere at have det hele samlet. Der er ingen grund til at bruge tid på slavearbejde.

Jeg kommer nærmere ind på, hvad du skal bruge KEI til.

Competition

Her kan du se, hvor meget konkurrence der er på dine søgeord. Det er lettere at rangere højt på et søgeord uden den store konkurrence. Ofte er der dog flere søgninger på søgeord med høj konkurrence, det er grunden til, at folk prøver at score højt på dem.

Med Rank Tracker bliver det let for dig at analysere, hvilke søgeord du skal satse på.

# of Searches

Her kan du se antal søgninger på hvert søgeord. Du kan ikke regne med, at dette tal er helt nøjagtigt. Det skyldes, at Rank Tracker som standard bruger Google AdWords værktøjet “Søgeordsplanlægning.”

Men det giver et godt indblik i, hvordan det ser ud på dine forskellige søgeord.

 Cost Per Click

Her kan du se, hvad det koster dig, hvis du skal betale for at få en god placering på søgeordet med Google AdWords. Jeg bruger ikke dette punkt særlig meget. Men det er selvfølgelig godt, hvis du finder et søgeord, hvor du kan få en god placering, hvor hvert klik koster mange penge.

Det er godt at komme højt op på disse søgeord organisk, da du så ikke behøver at betale dig til en god placering.

Visits (GA)

Her kan du se, hvor mange besøgende du får ind på din hjemmeside igennem det bestemte søgeord. Igen kan du ikke helt regne med, da Google skriver mange søgeord som “Not provided.” Men punktet gør, at du ikke behøver sidde og åbne Google Analytics, når du skal analysere dine søgeord.

Personligt bruger jeg dog Google Analytics sammen med Rank Tracker.

Expected Visits

Her giver Rank Tracker sit bud på, hvor mange besøgende du kan få på hvert søgeord. Jeg bruger det sjældent, da man ikke rigtig kan regne med det.

Brug din sunde fornuft og sats på de søgeord, som du stoler på.

Google Rank

Her kan du se din placering i Google. Når du første gang bruger Rank Tracker, spørger Rank Tracker efter disse informationer. Som vi allerede har set, starter den med at spørge dig, hvilken søgemaskine du vil bruge og i hvilket land.

Når den skal bruge informationer til Google Analytics eller AdWords, spørger den helt automatisk om det.

Alligevel lover jeg, at jeg nok skal komme med et indlæg om indstillinger i Rank Tracker. Så du får en fornemmelse af, hvad Rank Tracker kan og ikke kan.

All Keywords (Detailed View)

Her kan du holde øje med dine søgeord, og hvordan det går med dem. Det skulle gerne gå fremad hele tiden. Det er vigtigt, at du løbende holder øje med dette. I hvert fald en gang om måneden.

Det giver ikke mening at lave søgemaskineoptimering, hvis du ikke holder øje med, om dit arbejde virker. Hvis du går tilbage, kan det være, fordi dine konkurrenter også prøver at få en bedre placering. Det har du ikke mulighed for at vide, hvis du ikke holder øje med det.

I stedet for at sidde og glo i et Excelark, kan du bruge Rank Tracker. Der findes også en række andre programmer, der kan det samme.

Keyword

Dit søgeord.

Google.dk

Her kan du se din placering. Du kan sagtens have flere menupunkter, hvis du holder øje med flere søgemaskiner. Jeg kigger her kun på Google.dk da min side kun sælger til det danske marked.

Google.dk Difference

google udvikling

Her kan du se, om du er gået frem eller tilbage på dine søgeord. Selvfølgelig vil du helst have, at du er gået frem på dem alle sammen. Især på dem som du har fokuseret på den seneste måned.

Når du laver søgemaskineoptimering, er det vigtigt, at du hele tiden holder øje med din udvikling, så du ved, om du har valgt den rigtige strategi.

På billedet kan du se, at Billigesleeves.dk er gået frem på “sleeve 11 6,” “11 6 sleeve” og “computer sleeves.” Til gengæld er siden gået tilbage på “sleeves til computer.”

Visibility

Her kan du se, hvor tydelig din hjemmeside er på de forskellige søgeord. I sidste ende fortæller Rank Tracker blot, at det er bedre at ligge på side 1 i toppen end andre steder. Det siger lidt sig selv.

Alligevel kan det give et hurtigt overblik over, hvor du skal bruge din energi, og hvordan det går på dine søgeord.

Visibility Difference

Her kan du se din udvikling over, hvor tydelig din hjemmeside er på de forskellige søgeord.

Sådan bruger du KEI til at få bedre placeringer

KEI står for Keyword Efficiency Index. Det er Rank Trackers måde at finde ud af, hvilken søgeord du skal  satse på. Min erfaring er, at værdien giver virkelige gode resultater i Google. Du skal dog ikke stole blindt på denne værdi, da den ikke altid er 100 pct. korrekt. Da Danmark er et lille land, vil du nogen gange få at vide, at der ikke er nogen søgeord, som er værd at satse på.

Det passer selvfølgelig ikke. Det kræver sådan set bare, at du selv tænker. Du skal altid tænke over hvilke søgeord, der er relevante for din hjemmeside. Det kan Rank Tracker ikke afgøre for dig. Søgeordsprogrammer gør blot dit liv lettere, så du kan bruge din energi på at skaffe links og skrive indhold, så du kan få bedre placeringer.

Jeg har haft meget glæde af  KEI, da det er en let måde at få bedre placeringer på. Jeg lover, at det kommer et indlæg med en case, så du kan se, at det virker.

Her slutter jeg lige af med at vise dig, hvordan det virker.

1. Vælg “Update KEI”

update KEI

I eksemplet har Rank Tracker allerede opdateret værdien KEI. Hvis du allerede har den, går du bare videre. Ellers trykker du på “Update KEI.”

2. Lad Rank Tracker gøre sit arbejde

Nu analyserer programmet alle dine søgeord.

3. Sortér KEI

KEI fortæller dig, at du skal satse på søgeord med en høj værdi. Du sorterer i søgeordene ved at trykke på KEI. Det har jeg allerede gjort på billedet.

Ingen af mine søgeord scorer en særlig god værdi, da den vurderer, at der er for meget konkurrence i forhold til søgevolumnen. Alligevel kan jeg selvfølgelig sagtens få besøgende ind på min hjemmeside via Google.

I mit tilfælde siger Rank Tracker, at jeg skal satse på søgeordet mac computer. Det skyldes helt sikkert, at det har en høj søgevolume. Det er et godt eksemplet på, at du ikke skal stole blindt på søgeordsprogrammer. For Billigesleeves.dk sælger kun computersleeves, og derfor er det selvfølgelig ikke interessant at satse på et bredt søgeord som mac computer.

4. Brug KEI med omtanke

Selvom du ikke kan stole 100 pct. på KEI, skal du stadigvæk bruge værdien. Med hjælp fra KEI finder du hurtigt ud af, hvad du skal satse på.

Det er især vigtigt, hvis du har to søgeord, hvor du ikke ved, hvilket et du først skal optimere. Her kan KEI give dig et bedre grundlag for at vælge.

Hvorfor vælge Rank Tracker?

Du kan bruge Rank Tracker helt gratis. Dog kan du ikke gemme dit arbejde, hvis du ikke har den betalte version. Det bliver hurtigt irriterende, og det var også grunden til, at jeg købte Rank Tracker.

Den store fordel ved Rank Tracker, i forhold til mange andre søgeordsprogrammer, er, at du ikke skal betale et dyrt månedsabonnement.

Når du har købt Rank Tracker, ejer du det.

Hvad koster Rank Tracker?

Du kan købe det for 124,75 USD. Herefter ejer du programmet.

Køb Rank Tracker her

Herudover koster det ca. 40 kr., hvis du skal have de forskellige søgemaskiner opdateret hver måned. Det skal du!

Jeg lover, at der kommer nogle cases, hvor jeg bruger Rank Tracker til at få en hjemmeside til at få bedre placeringer i Google. Herudover kommer der en lang guide til selve indstillingerne i programmet. Dette indlæg giver dig en forståelse for, hvordan du arbejder med programmet. Du kan f.eks. holde øje med dine konkurrenter ved hjælp af Rank Tracker. Herudover kan du finde ud af, hvad de gør godt ved hjælp af de mange andre SEO-programmer. Ja, der er mange guides på vej.

Det kan være en god idé at have virtuelle servere tilknyttet programmet. På den måde kan du hurtigere analysere dine søgeord uden, at Google brokker sig. Der kommer en guide til, hvad du skal bruge det til, og hvordan du sætter det op.

God søgemaskineoptimering derude!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *