Lad dine ansatte være på sociale medier

in office

Sociale medier har et blandet ry, da de både bliver set som guds gave til virksomheder, samtidig med at de også bliver beskyldt for at gøre os ineffektive på vores arbejdsplads.

Derfor findes der masser af virksomheder og chefer, som ikke bryder sig særlig meget om sociale medier, da de er sikre på, at deres ansatte hellere vil være på Facebook end at arbejde.

Uden sociale medier ser en virksomhed helt bort fra alle de positive ting, som sociale medier giver deres virksomhed. De bør i stedet lære, hvordan de kan integrere sociale medier, uden at det går ud over produktiviteten.

Tillad dine ansatte at være sociale

Når jeg hører om virksomheder, som ikke tillader deres ansatte at være på sociale medier, tænker jeg altid på en fabrik i det gamle DDR. Et totalforbud mod sociale medier hører hjemme foran et samlebånd på en slidt fabrik.

Nogle chefer har en tendens til at være bange for sociale medier, da de fokuserer på, at de ansatte har noget arbejde, de skal lave, og så nytter det ikke noget, at de sidder på Facebook i stedet for.

Ligesom med den kolde tyrker handler det om, at chefen ikke aner, hvad de skal bruge sociale medier til. Derved forudsætter de bare, at det er noget dårligt at være socialt, og det er noget, som de ansatte kan være i deres fritid.

Denne tankegang bliver svært at indføre med unge mennesker, som kommer ud på arbejdsmarkedet. Derfor kan chefer ligeså godt vænne sig til at arbejde sammen med sociale medier, og derved opnå alt det positive ved sociale medier.

Ungdommen gider ikke regler

En af mine tidligere medstuderende fortalte mig, at han aldrig søger job, hvor han ikke må tjekke sin egen e-mail eller sociale medier på arbejdet. Her vil en gammeldags tænkende person nok gå helt amok og snakke om ungdommens forfald, da de unge skal lære, at det ikke er sjovt at have et job. Men min medstuderendes begrundelse var interessant:

“Jeg gider ikke arbejde et sted, hvor jeg ikke må tjekke min egen e-mail, for jeg tjekker min firma e-mail på alle tidspunkter, og jeg er altid online for dem.”

I mine ører lyder det ikke særlig dovent. Det lyder som en person, som er klar til at tage ansvar, og som sagtens selv kan opstillle regler for sit liv.

Hvis en virksomhed ønsker dygtige talenter, nytter det ikke noget at kvæle dem med regler. Det holder simpelthen ikke. Behandl dem som voksne mennesker og stol på dem, så går de igennem ild og vand for virksomheden.

Ansatte markedsfører din virksomhed på sociale medier

Virksomheden skal selvfølgelig tænke på det bedste for dem selv, og chefers job er at skabe en effektiv virksomhed,  som giver de optimale resultater.

Det er helt klart i det lys, at en virksomhed skal tænke på sociale medier. Men der er mange ting, en virksomhed skal tænke ind i det. Den ansatte skal være tilfreds og det kan hjælpe på ansattes humør, at de har lov at være sociale med omverdenen. Når du giver dine ansatte lov til at være sociale, finder du ud af, at de faktisk er sociale med de ting, som fylder meget i deres liv.

Her har folks job en stor rolle, og derfor vil der helt automatisk komme sociale opdateringer om virksomheden. Det er ikke sikkert, at de direkte handler om din virksomhed, men dine ansatte skaber content marketing for din virksomhed på sigt. På den måde bliver alle ansatte sælgere af virksomhedens produkter.

F.eks. følger jeg ansatte fra virksomheder, som linker til relevant indhold inden for virksomhedens branche. Det giver den ansatte en ekspertstatus, samtidig med at jeg tænker på virksomheden, når jeg skal bruge råd inden for dens felt, da jeg ved, at deres ansatte har styr på det.

En virksomhed er defineret ud fra deres ansatte.

Opstil mål og hjælp dine ansatte

Hjælp dine ansatte med hvordan de bliver mere produktive ved at bruge sociale medier. Snak med hver ansat om hvordan de bruger sociale medier, og hvad de selv finder godt og dårligt ved sociale medier, og hvornår de føler sig mest produktive.

Nogen bruger sociale medier til at afkoble, mens andre bruger sociale medier som en overspringshandling. Som sådan er der både positive og negative ting ved sociale medier, men de positive ting fylder mere end de negative, hvis I arbejder med det i jeres virksomhed.

Virsomheder vinder ved at lade sine ansatte være online.

Hvordan er jeres virksomhed online?

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *