Wired In

Hvis du mangler inspiration til at arbejde, kan jeg helt klart anbefale, at du ser The Social Network, som handler om Facebook.

For de fleste af os er livet som selvstændig slet ikke ligesom The Social Network. For os handler det om hele tiden at bevæge sig i den rigtige retning og hele tiden tjene flere penge end måneden forinden. Ligesom de fleste andre ting i livet, kræver det selvfølgelig hårdt arbejde at banke noget succesfuldt op. That’s life.

Men derfor kan du sagtens blive inspireret af filmen. Der er vildt mange gode klip i den. Især begrebet Wired In.

Wired In Metoden

Hvis du ikke allerede har set filmen, kan du trykke på klippet for at se, hvad Wired In går ud på.

Du skal tage høretelefoner på og høre musik. På den måde isolerer du dig fra omverdenen, og det bliver lettere for dig at arbejde. Der er selvfølgelig en del erhverv, hvor det nok er svært at bruge metoden. Men hvis du er programmør, tekstforfatter, webdesigner osv., så fungerer det helt sikkert.

Fordel: Du arbejder mere effektivt, og du bliver faktisk bedre til at håndtere larm. Selv når du ikke er Wired In. Hvis du hader, at dine kollegaer snakker, når du gerne vil arbejde, så bør du prøve Wired In metoden. Efter et par uger vil du opdage, at du har lært at håndtere larm, selv når du ikke er Wired In.

Ulempe: Du får nedsat hørelse, hvis du hører for højt musik. :D.

Ny app: 30/30 – Få styr på din arbejdsdag

Da en ven sendte app’en 30/30 til mig, tænkte jeg: “Åhh nej. Ikke endnu en app til at styre min arbejdsdag.” Jeg prøvede den heller ikke lige med det samme, da de fleste apps ofte ender med at være en overspringshandling fra arbejde.

Men i går valgte jeg alligevel at overspringshandle sammen med min nye app. 😀

30/30 er faktisk en ret god app, hvis man gerne vil planlægge sin dag bedre. Jeg valgte at prøve den i går, da den metode, jeg hidtil havde brugt, ikke virkede særlig godt. Normalt arbejder jeg i 45-50 min og holder pause i 10-15 min. Hvis jeg arbejder godt, så fortsætter jeg selvfølgelig med at arbejde, og det er faktisk en af de ting, som fungerer virkelig godt med 30/30 app’en. For her kan du forlænge opgavens tid løbende. Det er lidt mere besværligt, hvis du bruger et almindeligt ur.

Pt. er den kun til iphone og ipad.

Hvad kan den

For at gøre det lidt lettere at forstå hvad app’en kan, bør du starte med at se videoen.

Der er ikke noget bedre end en video, der forklarer det hele. 😀

Du kan skrive de ting ind, som du gerne vil nå, og hvor lang tid hver opgave må/skal tage.

Når du sætter app’en i gang, tæller den ned. F.eks: Hvis du har udfyldt, at du vil svare på e-mails i 30 min, så tæller den ned derfra. Når de 30 min. er gået, starter en alarm. Herefter fortsætter du til en ny opgave.

Hvis du f.eks. vælger: E-mails i 30 min., skrivning i 30 min. og pause i 10 min, så vil den efter pause i 10 min. gå videre til e-mail. På den måde forsætter den, indtil du siger stop.

Hvis der er en opgave, som du skal bruge længere tid på, trykker du bare, at du skal bruge 5+ min. Hvis du er færdig med en opgave, kan du trække minutter fra opgaven, eller du kan vælge, at du er færdig med opgaven. Herefter bliver du sat i gang med næste opgave.

Hvis du skal holde en ekstra pause, og ikke vil tage tid fra din opgave, kan du også sætte den på pause. Jeg bruger denne funktion, når jeg spiser frokost.

Sådan bruger jeg den

I videoen viser de, at du kan skrive en masse opgaver ind, og så har du et par minutter til hver opgave. Det virker ikke særlig godt til mit brug. Det skyldes nok, at jeg allerede bruger Podio, hvor alle mine daglige opgaver står. Det er simpelthen bare en kæmpe overspringshandling, hvis jeg skal skrive det hele ind i 30/30.

Men jeg synes stadig, at app’en er virkelig god, da den tvinger mig til at tænke over, hvad jeg skal lave lige nu.

Jeg har derfor valgt at lave to lister (en liste er der, hvor du kan skrive en masse opgaver ind.)

En “morgenliste” og en “arbejdsliste”.

Morgenlistens opgaver

E-mails = 20 min.

Tjek dagens opgaver igennem (i Podio) = 5 min.

Morgenkaffe = 30 min.

Valgfri skrivning (f.eks. denne blog) = 30 min.

Herefter går jeg direkte i gang med min arbejdsliste.

Arbejdslisten består af

Arbejde udfra opgaver i Podio = 45 min.

Pause = 10 min.

Det interessante ved 30/30 er, at du ikke behøver at fylde en time ud. Den er helt ligeglad med, hvad klokken er. Den siger bare, at jeg skal arbejde i 45 min, hvorefter jeg skal holde en pause. That’s it.

Hvis du har brug for en app, som kan holde styr på tiden for dig, er denne app virkelig god. Især fordi den er gratis.

Tjek app’en ud her. (deres hjemmeside)

Ellers kan du finde den i iTunes store.

Gode vaner skaber resultater

Jeg har altid haft det lidt blandet med selvhjælpsbøger, da mange af dem blot er forfatterens personlig holdning, og det kan være svært at overføre til dig selv, hvis du ikke er på samme måde. De kan dog få dig til at tænke, så de kan da stadig bruges. Men jeg synes, at det er mere interessant, når selvhjælpsbøger kombineres med videnskab. En af mine venner snakkede om bogen The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business.

Bogen forklarer, hvorfor mennesker har vaner, og hvordan vi kan ændre dårlige vaner. Bogen er baseret på videnskabelige undersøgelser, der forklarer, hvorfor vi fungerer, som vi gør. Jeg har ikke selv læst bogen, men udfra det som jeg har hørt om den, så virker det som mange af de ting, som jeg har fundet ud af virker for mig selv, når jeg vil skabe gode vaner.

Det er også grunden til, at jeg gerne vil læse bogen, fordi jeg tror, at den giver et godt indblik i, hvordan vores hjerner fungerer. Målet er selvfølgelig at få flere gode vaner, som kan få én til at nå de ting, som vi virkelig gerne vil nå.

Faktisk er dette blogindlæg en af mine egne gode vaner. Det meste af min arbejdsdag går med at skrive tekst for kunder. I en periode havde jeg dog svært ved at komme i gang med at skrive. Det var svært for mig at tage mig sammen til at gå i gang med at arbejde. Det tror jeg er noget, som mange kan genkende. Jeg har fundet ud af, at hvis jeg starter med at skrive noget tekst, som jeg selv føler, at jeg har valgt, så er jeg i gang, og så er det let for mig at gå i gang med at arbejde effektivt for mine kunder.

Ud fra hvad jeg har læst og hørt om The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business, så giver det god mening, at jeg har det sådan. Det er helt sikkert individuelt, hvad der fungerer for dig. Nogen kan sikkert gå i gang med at arbejde effektivt hele dagen, hvis de starter med at drikke en kop kaffe eller løber en tur.

Det er helt sikkert individuelt, hvad der virker for dig. Prøv dig frem. Jeg vil fraråde dig, at du vælger noget uden afslutning. Facebook har f.eks. ikke nogen afslutning, så du kan blive ved med at stene derinde hele dagen. Men hvis du har besluttet dig for at arbejde, når du har drukket din kaffe, så er du klar til at gå i gang, når den er tom.

Hvis du vil købe bogen, må du meget gerne benytte mit affiliate link. Bogen bliver ikke dyrere af det, men jeg tjener lidt penge, når du køber den. Hvis du ikke bryder dig om det, kan du bare selv finde bogen :D.

Køb bogen hos Amazon.co.uk

Hjemmekontor giver frihed

Lad mig starte med at sige, at jeg godt kan lide ideen om et kontor. Mange har den holdning, at hvis du ikke har et eksternt kontor, så får du aldrig lavet noget produktivt . Jeg elsker mit hjemmekontor. Mest af alt fordi jeg hader transporttid. Jeg kan ikke se nogen grund til at møde ind på et kontor, hvis jeg alligevel ikke har nogle fysiske møder.

En god grund til at have et kontor er, at du kan holde møder med potentielle kunder i professionelle omgivelser. Personligt vil jeg helst begrænse mødekulturen, og jeg kan langt bedre lide skype, e-mail og mobilsamtaler end fysiske møder. Jeg anerkender, at fysiske møder skaber et bedre forhold til dine kunder. Men disse møder kan holdes hos kunden eller i et mødelokale. Der findes masser af mødelokaler forskellige steder i byen.

Jeg hader transporttid

Det bedste ved at have et hjemmekontor er, at du slipper for transporttid til og fra job. Den tid kunne i stedet være brugt på arbejde. Du slipper også for at se på folks stressede ansigter. Du får ikke et positivt indtryk af menneskeheden, hvis du kun oplever mennesker i myldretrafikken.

Transporttid er blevet sådan en ting, som vores samfund hylder, og vi får endda fradrag, hvis vi har rigtig langt på arbejde. Folk skal selvfølgelig ikke belønnes for at have langt på arbejde.

Manges problem med hjemmekontor er, at de ikke føler sig produktive, når de sidder derhjemme. Når de glor på Facebook i arbejdstiden på deres eksterne kontor, så er de til gengæld super produktive. Det føler de i hvert fald. Det er simpelthen en mental barriere.

Mange tror ikke, at de kan arbejde hjemmefra, for så vil de aldrig få lavet noget. Når du har den holdning, så er det klart, at du ikke får lavet noget. Personligt opstiller jeg mål for min arbejdsdag. Disse mål kan variere alt efter, hvilken branche du er i.

Tidsbaserede og opgavebaserede mål

Mit tidsbaserede mål er, at jeg ikke laver aftaler før efter kl. 18. På den måde skaber jeg mine egne arbejdstimer på mit hjemmekontor. Nogen mennesker fungerer bedre ved at have fleksible tider. Det fungerer ikke for mig, for jeg har ikke lyst til at arbejde om aftenen og i weekenden. Så kan jeg bedre lide en alm. strukturet arbejdsuge.

Opgavebaserede mål er, at jeg opstiller nogle mål for, hvad jeg gerne vil opnå på en given dag. I  starten fyldte jeg min kalender op med alt for mange ting, og derfor endte jeg med at føle, at jeg aldrig nåede noget. Nu har jeg cuttet mine opgaver ned til 1-2 store opgaver og et par små opgaver. Små opgaver kan være et opkald til en kunde osv. Alle små opgaver kan jeg klare på en times tid. Aldrig mere.

Mine store opgaver fylder resten af min arbejdsdag. Jeg vil helst holde det til en stor opgave. Når jeg så har løst den, så går jeg i gang med at lave arbejde til en anden dag. Det gode ved at gøre det på denne måde er, at jeg kommer til at føle overskud, og jeg får en fornemmelse af, at jeg er foran i mit liv. Skøn følelse!!!

Hvis du opsætter mål for dig selv, så er jeg sikker på, at du sagtens kan bruge mere tid på dit hjemmekontor med at arbejde og mindre tid på transport til og fra dit eksterne kontor.

Velkommen til 2013

Jeg ønsker alle velkommen til 2013 og farvel til 2012. Jeg havde både en hyggelig juleaften og nytårsaften, men jeg er egentlig glad for, at jeg igen skal i gang med at arbejde. Ligesom Dan Turell hylder jeg hverdagen. De samme dejlige rutiner, som jeg selv har valgt. Skønt.

Da jeg er selvstændig SEO-tekstforfatter er julen en ret lang periode, hvor jeg ikke har mulighed for at tjene penge, og det er også endnu en grund til, at jeg egentlig er meget godt tilfreds med, at 2012 er slut. Nu skal jeg igen i gang med at lave noget!

2012 var et blandet år for mig. Jeg blev færdig med min uddannelse og fremover kan jeg kalde mig cand. mag. i medievidenskab fra Københavns Universitet. Det betød også, at jeg blev 100 pct. selvstændig fra september 2012, og derved ikke længere fik penge (SU) fra staten. Jeg sagde nej til dagpenge, da jeg hellere ville i gang med mit firma.

Jeg har sidenhen levet af at skrive tekst til en række hjemmesider, freelanceartikler fra Netavisen 180grader.dk og så har jeg faktisk også været domsmand. Det sidste har ingenting med mit firma at gøre, men jeg har brugt en del dage på det, hvor jeg ikke har haft mulighed for at arbejde i mit firma. Det har været nogle hårde måneder, hvor jeg virkelig har skulle arbejde for hver en krone. Det kunne jeg måske have undgået, hvis jeg var blevet offentlig ansat. 😀

I 2013 håber jeg, at jeg kommer til at leve bedre, end jeg gjorde i 2012. Jeg ville nok være rigere, hvis jeg bare fandt et 8-16 job, hvis man da fortsat kan finde den slags derude. Men jeg vil hellere selv kunne bestemme over min tid og lave noget, som jeg synes er sjovt. Hvis man gerne vil være selvstændig, skal man starte et sted.

Man kan dele mit arbejde op i Words Matter, domsmand, affiliate marketing og freelanceartikler. Jeg håber og regner med, at mit arbejde i Words Matter primært kommer til at bestå af at stå for kunders sociale medier og deres firmablog.

Jeg regner med, at jeg her på bloggen vil opdatere om livet som selvstændig. Jeg regner stærkt med, at 2013 bliver året, hvor jeg kommer til at arbejde mere med iværksætteri end blot at være selvstændig tekstforfatter. Mere om det senere.

Jeg håber, at I alle sammen får et godt år, hvor I får lavet det, som I synes er sjovest.

Få Facebook på din hjemmeside eller blog

Note: Pt. er billederne i dette indlæg taget ned. Hvis du har problemer med at oprette en Facebook side, kan du skrive til hjh@wordsmatter.dk.

Hvis du har en firmablog og en Facebook side, kan du tilføje din Facebook side på din firmablog. På den måde bliver det let for dine bloglæsere at finde dig på Facebook. Det har den fordel, at når folk følger dig på Facebook, er der langt større chance for, at de læser dine blogindlæg. Du skal ikke regne med, at folk hele tiden husker at læse på din blog.

Du behøver ikke bruge WordPress for at bruge denne guide, da du får en html kode, som du kan indsætte på alle blogs. Men du skal bruge Facebook :-D. Til WordPress findes der en række plugin, men her bruger jeg Facebook Developers til at få din Facebook side på din blog. Her kan du skabe en række forskellige sociale plugins til din blog/hjemmeside. Det kommer vi tilbage til.

I denne guide laver jeg først et App ID og efterfølgende opretter jeg et social plugin, så du kan få facebook på din hjemmeside. Du behøver ikke at oprette et App ID hos Facebook Developers, men jeg anbefaler, at du gør det, da det er godt at have til en anden gang. Men hvis du ved, at du kun kan skal bruge en Facebook side på din hjemmeside eller blog, er der ingen grund til, at du gør det.

Sådan opretter du et App ID

1. Du skal være logget ind på Facebook.

2. Gå til https://developers.facebook.com/

3. I menuen trykker du på “Apps.”

4. Vælg “Registrer nu!” og udfyld punkterne.

5. Vælg “Opret ny applikation” (Create New App.)

6. Herefter udfylder du, hvad din App skal hedde. Det er lettest, hvis du kalder den for dit firmanavn.

7. I første omgang behøver du kun udfylde din e-mail adresse.

Nu har du et App ID hos Facebook Developers. Det er godt at have til en anden gang. Lige i denne sammenhæng er det ikke vildt vigtigt, men nu har du lavet det. 😀

Sådan får du Facebook på din hjemmeside eller blog

Det er faktisk vildt simpelt at få Facebook på din hjemmeside eller blog. Det er især let, hvis du benytter WordPress. Men du behøver som sagt ikke at bruge WordPress.

1. Gå til https://developers.facebook.com/docs/plugins/

Her får du en lang liste over sociale plugins, som du kan indsætte på din blog. Den mest brugte er deres “Like Button.” Men alle sammen laves på samme simple måde. Men her vil vi lave en Facebook side på din blog og derfor vælger vi “Like Box.”

2. Tryk på “Like Box.”

3. Udfyld den ligesom jeg har gjort på billedet. Url er url’et til din Facebook side. Du skal selv beslutte dig for, hvor stor din like box skal være. Det er meget individuelt, hvad der passer ind på din hjemmeside eller blog. Men prøv dig frem. Hvis du ikke synes, at den passer, kan du bare lave en ny “Like Box.”

I “Stream” vælger du, om brugere skal se dine sidste indlæg fra din Facebook side.

I “Show Faces” vælger du, om brugere skal have mulighed for at se ansigter. Det bliver en meget upersonlig “Like Box,” hvis du fravælger ansigter.

4. Tryk “Get Code.”

Du får en kode, som du skal indsætte på din blog. Det er som sagt lettest, hvis du bruger f.eks. WordPress, da det virkelig er let at indsætte koden. Du vælger IFRAME. Tager en kopi af koden.

 

Sådan indsætter du koden i WordPress

1. Log ind i dit WordPress kontrolpanel.

2. Vælg “Udseende” og “Widgets.”

3. Under tilgængelige widgets finder du “tekst” og trækker den hen til det sted, hvor du gerne vil have din Facebook side like box.

4. Nu kan du kopiere koden fra Facebook Developers ind som tekst. Du skal ikke angive titel.

Nu kan besøgende på din (WordPress) blog se din Facebook side

 

.

Kommentar på Berlingske: Få kafka ud af min skat

I Berlingske 26. oktober 2012 havde jeg en kommentar i avisen om skat, og hvor indviklede skattereglerne er. Kommentaren kan læses online her.

Mit indlæg handlede ikke om selve skattetrykket, men om at skattereglerne er alt for komplicerede, og det gavner ikke almindelige mennesker.

Skat er noget, alle kan blive enige om, er alt for kompliceret i vores land. Det er alligevel ikke noget, som særlig mange politikere snakker om. Det er vel kun Liberal Alliance, som markant vil ændre vores skattesystem, så det bliver mere simpelt.

Ideen bag kommentaren

Jeg fik ideen til kommentaren, fordi jeg på TV2 News hørte en politiker snakke om, at vi skal gøre noget for den almindelig dansker. Det handlede om, at det var bedst, hvis skatten blev sat op på bestemte produkter. Det irriterer mig, at debatten aldrig handler om almindelig mennesker, kan finde ud af vores nuværende skattesystem.

Jeg kender mange, som ikke engang kan udfylde en selvangivelse. I DR programmet “Økonomi for dummies” indrømmede værterne, at de ikke kan udfylde en selvangivelse, fordi det er alt for besværligt.

Når alle kan se, at skattesystemet er alt for kompliceret, er det underligt, at der ikke bliver gjort noget ved det. Både på venstrefløjen og højrefløjen burde det være oplagt at ændre skattesystemet. Politikernes mål burde være, at alle kan finde ud af at udfylde en selvangivelse. Eller i hvert fald flertallet af danskere.

Hvor mange politikere mon selv kan finde ud af at indgive en korrekt selvangivelse? Det ville også være interessant at vide, hvor mange danskere, der egentlig snyder sig selv,  fordi de ikke har styr på deres fradrag. Du kan ikke være sikker på, at SKAT har udfyldt din selvangivelse korrekt for dig. Sådan er det faktisk sjældent.

Det ville være dejligt, hvis politikere en dag indrømmede, at det nuværende skattesystem ikke gavner nogen personer. Lad os da lave skatten om til en flad skat. På den måde kan vi også lettere se, hvad vi rent faktisk betaler i skat.

Læs kommentaren om skattesystemet.

Klumme på 180grader.dk

Jeg har sammen med Kim Hvid Johnsen, skrevet en klumme på 180grader.dk om cannabis.

Artiklen er skrevet på baggrund af politiets nye mulighed for at tjekke for cannabis i blodet hos billister. Den slags vil ikke være noget, som vil skabe særlig stor debat i danske medier, da kampen mod påvirkede billister, bliver set som en positiv ting. Forskellen i denne sag har været, at politiet har udtalt flere gange, at de er glade for, at de nu får mulighed for at fange cannabisnydere, fordi det vil stoppe bagmændende for cannabissalg i Danmark.

Især politiets udtalelse om, at man skal tænke sig om, inden man ryger cannabis, fordi det måske kan spores en uge efter, man har røget, viser, at det for politiet mere handler om chikane end færselssikkerhed.

Det er underordnet, hvad man personligt mener om cannabis, men det nytter ikke noget, at politikere baserer love på chikane. Det er ikke noget, jeg debattere nærmere her.

Hvis man er interesseret i emnet, kan man læse vores klumme på 180grader.dk.

E-mail kultur

Jeg må indrømme, at det irriterer mig, at folk aldrig svarer på deres e-mails. Jeg har flere gange oplevet, at jeg har sendt tilbud ud, efter at en kunde selv har henvendt sig til mig, og hvis kunden ikke er interesseret, vælger de aldrig at svare.

Det er en meget konfliktsky løsning og decideret uhøfligt.

Det er ikke kun ved tilbud, at folk ikke svarer på deres e-mails. Generelt er folk dårlige til at svare på e-mails.

Jeg kan egentlig godt forstå, at mange vælger denne løsning, når de føler, at de har for travlt til at svare. Det virker til, at e-mail er en kommunikationsform, som er en kæmpe stressfaktor for mange mennesker. Jeg har egentlig også selv haft det sådan i perioder, så jeg forstår det godt.

Det er altid let at gøre sig klog på andres tid og fortælle, hvordan andre skal bruge deres tid. Men vi må ligesom se i øjnene, at det ikke tager lang tid at svare “Nej.” i en e-mail. Hvis man tænker over et tilbud, er det god stil at skrive: “Jeg vender tilbage.”

Hvis folk ikke kan overskue deres e-mails, er de nok allerede ude på et alvorligt sidespor i deres arbejdsliv.

4-Hour Workweek løsningen

De fleste kender Timothy Ferris’ bog 4-Hour Workweek, hvori han forklarer , at folk sagtens kan få mere fritid, hvis de vælger at organisere deres tid på en anderledes måde.

Han kommer også med sit bud på, hvordan du afstresser fra alle dine e-mails. Timothy Ferris’ løsning er, at du kun svarer på e-mails en gang om ugen.

Det er vigtigt at påpege, at han skriver, at du skal benytte autosvar, så alle ved, hvornår du svarer på dine e-mails.

Jeg bryder mig ikke om Timothy Ferris’ løsning. Hvis du får få e-mails, kan du ligeså godt svare på dem samme dag, da det giver kunder et professionelt indtryk af dit firma. Hvis du får spandevis af e-mails, og de forstyrrer din hverdag unødvendigt, hvis du svarer på dem løbende, kan det være en god idé at samle dem sammen til et bestemt tidspunkt på dagen.

Problemet er, at hvis du anvender Timothy Ferris’ løsning, vil du pludselig have 100 e-mails, du skal svare på, og det er der nok mange, som ikke kan overskue.

Nogen gange må du også bare indse, at du får alt for mange e-mails, og der skal en helt anden løsning til. F.eks. kan du ansætte en sekretær eller en studentermedhjælper til at aflaste dig.

I et interview med Berlingske forklarer Nikolaj Gammeltoft, tidl. direktør hos TDC, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at svare på alle e-mails, hvis du får mange af dem.

»Jeg begyndte at skabe relationer på arbejdet, fordi det var de mennesker, jeg så mest. Men det dur ikke kun at køre ud af et spor. Arbejdssporet. Jeg kunne sidde en helt weekend og skrive mail. Og når weekenden var gået, havde jeg måske skrevet 500 mail, fordi der var 3.000 mail i inboxen, som jeg ikke have fået svaret på. Det var lidt sygt at bruge en dejlig weekend på. Jeg troede, jeg kunne svare på dem alle sammen, men det kunne jeg selvfølgelig ikke.«

Det er ikke en holdbar løsning.

Min løsning

På et tidspunkt benyttede jeg Timothy Ferris’ e-mail løsning. Jeg fandt hurtigt ud af, at det var langt mere værdifuldt at svare på e-mails med det samme end kun en gang om ugen. Det skyldes primært, at jeg ventede med at svare på e-mails fra kunder, som jeg kunne have besvaret på to minutter.

Hvis f.eks. en kunde ønskede et tilbud på en opgave, eller manglede information fra min side, blev det hele udskudt med min. en uge, når jeg kun svarede på e-mails en gang om ugen. Især hvis kunden benyttede samme princip som mig. Når det kommer til tilbud, er det vigtigt at svare kunden med det samme, fordi salg er det vigtigste for en virksomhedes.

Når vi taler om alm. kundeservice, bliver kunder glade, hvis du svarer dem med det samme. Det kræver, at du har styr på din e-mail proces. På den måde kan du måske endda få en fordel i forhold til dine konkurrenter. Jeg har tit skrevet til offentlige myndigheder eller store virksomheder, hvor jeg har fået svar flere uger efter, at jeg har skrevet til dem. I de situationer føler jeg mig dårligt behandlet.

Min løsning er indtil videre, at jeg altid kigger på mine e-mails i tidsrummet 8-14, fordi hvis det er noget vigtigt, kan jeg nå at svare kunder med det samme. Hvis jeg vurderer, at jeg godt kan vente med at besvare e-mailen, stjernemarkerer jeg den. Hvis du er personen, der altid tjekker dine stjernemarkeringer, kan du nu gå videre til dit arbejde.

Personligt har jeg en tendens til at glemme mine stjernemarkerede e-mails, så jeg er begyndt at skrive ned, hvornår jeg skal besvare mine stjernemarkerede e-mails.

Konklusionen er, at det er vigtigt, at du finder en løsning, som passer til dig. Du kan helt sikkert lade dig inspirere af selvhjælpsbøger, men det er de færreste af os, som lever 100 pct. efter en bestemt bog.

Freelanceartikel om USA's udenrigspolitik

Jeg har netop skrevet en freelanceartikel på Netavisen 180grader.dk om hvordan politikere ser vidt forskelligt på Præsident Obama og George Bush Jr.s’ udenrigspolitik.

Modsat hvad mange danskere tror, så er der faktisk en række lighedspunkter mellem Obama og Bushs udenrigspolitik. Hvor det mest væsentlige er, at begges præmis hele tiden har været, at de er i krig mod terror.

I interviewet udtaler Anders Henriksen, lektor fra Københavns Universitet, at den store forskel på Obama og Bush Jr. er retorikken.

Målgruppen hos 180grader.dk

Hvis du ikke kender 180grader.dk, så er det en borgerlig liberal brugerstyret netavis. Det betyder, at netavisen i stor grad diskuterer andre avisers nyheder. Øverst på siden er der freelanceartikler, som kun er produceret til 180grader.dk.

Ideen bag artiklen

Da Barack Obama blev genvalgt til præsident, undrede jeg mig over, hvordan Villy Søvndal og mange venstrefløjspolitikere kunne hylde Obama. Det er forståeligt nok, at de hellere vil have Obama end Romney, da Obama trods alt er tættere på venstrefløjen end Romney er. Det er blot vigtigt at huske på, at Demokraterne er søsterparti med Venstre, så der må stadigvæk være grænser for, hvor glad venstrefløjen kan være for Obama.

Denne hyldest til Demokraterne er en gammel sang. Jeg undrede mig mere over, at Villy Søvndal hyldede Obama for at stå for fred modsat George Bush Jr. Da George Bush Jr. var på besøg i Danmark i 2005, sagde den nuværende udenrigsminister Villy Søvndal: ”Nu vil jeg gå ind og fortælle Bush, at jeg ikke kan lide ham.”*

For i USA er der begyndt at komme et stigende fokus på Obama administrationens brug af droner. Det er især signature strikes, som bliver kritiseret. Her skyder droner personer ned, som man finder mistænkelige, selvom man ikke ved, om de er skyldige. Det virker underligt, at dette ikke møder nogen kritik i Danmark. Især når man tænker på, at der var mange i Danmark, der var kritiske overfor George Bush. Jr.’s udenrigspolitik.

Desuden lovede Obama også, at han ville lukke Guantanamo-basen. Det har han aldrig gjort, og alligevel bliver han stort set ikke kritiseret for det.

Jeg undrer mig over, at politikere ikke kigger på fakta i stedet for, hvad de føler.

Du kan læse artiklen på 180grader her.

http://m.jyllands-posten.dk/politik/article4833793.ece