Den ultimative guide til indstillinger i Rank Tracker

Som jeg lovede i indlægget “RankTracker – Et billigt og godt værktøj til søgemaskineoptimering,” kommer her en forklaring på Rank Trackers indstillinger.

Det er dem, som du finder under menupunktet “Preferences.” Det gode er, at du sagtens kan komme i gang med at bruge Rank Tracker uden alle disse indstillinger. Alligevel kan det være en god idé at have en forståelse for, hvilke muligheder som du har.

Jeg gennemgår alle punkter, så du kan bruge guiden som et opslag, når der er noget, du er i tvivl om. Desuden viser jeg også, hvad der er relevant at sætte op ud fra, hvad jeg selv bruger i Rank Tracker.

Guiden indeholder

Project Preferences
Competitors
Match Keywords to URLs
Customer Profile
Workspaces
Tags
Events
Preferred Search Engines
Search Engines API Keys
KEI Settings
Competition
Number of searches
Rank Checking Mode
Misc. Project Settings
Google Analytics Settings
Google Keyword Planner Settings

Global Preferences
Company Profile
Publishing Profiles
Report Templates
Search Safety Settings
Human Emulation
User Agents
Proxy Rotation
CAPTCHA Settings
Proxy Settings
Scheduler
Export Templates
Language Settings
Misc. Global Settings

Project Preferences

Her finder du alle de muligheder,  som har at gøre med dit projekt, dvs. din hjemmeside. Hvert projekt kan have sine egne indstillinger.

Det er smart, fordi en engelsk hjemmeside og en dansk hjemmeside ikke skal have samme indstillinger. Det betyder også, at en hjemmeside kan bruge sin egen Google indstillinger som AdWords eller Analytics. Det er smart, hvis du f.eks. laver arbejde for en kunde. Her kan du bruge deres Google konto i stedet for din egen.

Lad os kigge nærmere på hvad du kan ændre under hvert projekt.

Competitors

Med Rank Tracker har du mulighed for at sammenligne dine egne søgeresultater overfor dine konkurrenter. Det er især en god funktion, hvis du har en konkurrent, som klarer sig godt i søgemaskinerne. Primært Google. Der er intet galt med at holde øje med de konkurrenter, som er dygtige til at lave søgemaskineoptimering.

I den gratis version kan du kun holde øje med en konkurrent. Jeg ville ikke bruge funktionen her, da du alligevel ikke kan gemme dit arbejde. Med en “Professional” licens har du mulighed for at holde øje med fem konkurrenter og med en “Enterprise” licens har du mulighed for at holde øje med 10 konkurrenter. Jeg har aldrig haft brugt for mere end de fem, som jeg har mulighed for med min “Professional” licens.

Det er op til dig selv, om du vil bruge denne mulighed. Du skal kun bruge den, hvis det er relevant, og hvis du mener, at det kan give dig bedre resultater i Google.

Det er ret simpelt at sætte op. Du trykker blot på “Add.” Her efter udfylde du de forskellige informationer.

Hold øje med dine konkurrenter

URL

Her skriver du din konkurrents url. For Billigesleeves.dk vil det f.eks. være andre virksomheder, som sælger computersleeves. En god idé er at følge en virksomhed, som ligger i toppen på det eller de søgeord, som betyder mest for din virksomhed.

Short name

Her skriver du konkurrentens navn, så du ved, hvem der er tale om. Du kan også give din konkurrent en bestemt farve, så du hurtigt kan se i Rank Tracker, hvordan du klarer det i forhold til dine konkurrenter.

Det med farven er ret smart, når du over en længere periode skal undersøge, hvordan din og konkurrenten klarer sig på de forskellige søgeord.

Include into reports and exports

Hvis du krydser dette felt af, kommer din konkurrents udvikling med i dine rapporter, og når du hiver data ud af Rank Tracker.

Include rankings of subdomains

Her skal du vælge, om du vil have, at Rank Tracker også skal kigge på subdomains. På store nyhedssites ville dette være interessant, da deres subdomain har noget at gøre med hovedsiden. Du skal kun vælge denne funktion, hvis du kan se en relevans i din konkurrents subdomain.

Treat www and non-www versions of the domain as the same site

Her vælger du, om Rank Tracker både skal kigge på din konkurrent både med og uden www. Rank Tracker anbefaler, at du slår det til, da det giver et mere nøjagtigt resultat, hvis din konkurrent bruger begge dele. Burde de dog ikke gøre men du kan ligeså godt slå funktionen til.

For Billigesleeves.dk ville det se ud som på billedet herunder.

etasker

Herefter trykker du “OK.”

se-konkurrence

Nu kan jeg se e-tasker.dk ved siden af Billigesleeves.dk under Google.dk Rank. Hvis du har andre søgemaskiner tilmeldt, vil det se ud på samme måde med dem.

Næste gang du tjekker dine søgeord, opdaterer Rank Tracker automatisk din konkurrents søgeord.

Match Keywords to URLs

Her kan du sætte din undersider op til bestemte søgeord.

Når du optimerer på søgeord, har du hovedsøgeord, som din forside satser på. Ved hjælp af undersider optimerer du endnu flere søgeord, især longtail søgeord. Det er især relevant, hvis du har en webshop med mange produkter, og du gerne vil være sikker på, at din SEO-strategi virker.

Det er simpelt at sætte op.

1. Tryk “Add.”

Nu bliver du sendt videre til en side, hvor du kan se alle dine søgeord. Herefter vælger du alle dem, som er relevante for en af dine undersider.

2. Vælg dine søgeord og underside

Søgeord på underside

Først vælger du de søgeord, som du optimerer dine underside på. Herefter skriver du URL’et til undersiden. I mit eksempel ville det være mere interessant, hvis jeg havde søgeord med noget med sort computersleeves, men det er ikke noget, som folk søger på.

Der er ingen grund til at bruge denne funktion, medmindre du decideret optimerer en underside på bestemte søgeord.

Customer Profile

informationer på dansk

Her kan du skrive, hvilken kunde der skal have tilsendt rappoter for denne hjemmeside. Det kan være relevant, hvis du har SEO-kunder. Dog foretrækker jeg at lave mine egne rapporter, da jeg ikke synes dem fra Rank Tracker er særlig pæne. For at du kan bruge denne funktion, kræver det, at du har deres Enterprise licens.

Hvis du kun bruger Rank Tracker til at holde øje med dine egne sider, kan du sagtens nøjes med deres Professionel licens.

Workspaces

Her kan du se og redigere dine workspaces. Hvis du vil se hvilke af dem, som jeg bruger, kan du se det i indlægget om, hvordan du bruger Rank Tracker. Det indlæg finder du her.

workspaces

Du kan lave dine egne Workspaces ved at trykke “Add.” Herudover kan du redigere et Workspace ved at trykke “Edit.”

Sådan laver du dit eget Workspace

1. Tryk “Add”

navn til workspace

2. Giv dit Workspace et navn

Det er ikke så vigtigt, hvad du kalder dit workspace. Det vigtigste er, at du selv kan huske, hvad det indeholder. Derfor er det en god idé at give det et navn, så du med det samme ved, hvad du finder der.

3. Vælg relevante kolonner

Her vælger du de ting, som er relevante for dit Workspace. Mit bedste råd er, at du ikke tager for mange informationer med, da det ender med at forvirre dig unødvendigt. Vælg kun ting som du finder relevant. I starten kan du vælge så få som muligt, så kan du altid senere tilføje flere punkter.

Beskrivelse af tilgængelige kolonner

Lenght = Længden på dine søgeord

Entrance Date = Hvornår søgeordet blev tilføjet til Rank Tracker.

# of searches = Antal søgninger på søgeordet.

Visits (GA) = Antal besøgende på din hjemmeside fra søgeordet, jf. Google Analytics.

Bounce Rate = Ved hjælp af din Google Analytics kan du se, hvor stor bounce rate der er på de forskellige søgeord. Du skal selvfølgelig være OBS på, at de fleste søgeord i dag er “Not provided” i Google Analytics.

Expected visits = Her kan du se, hvor mange besøgende (Rank Tracker mener) du kan forvente på det enkelte søgeord.

Estimated PPC cost/mo = Her får du et ca. bud på, hvad det vil koste dig at købe AdWords per klik baseret på en måned.

Visits/bounces check date = Hvornår du sidst har tjekket visits/bounce rate

Competition = Hvor stor din konkurrence er på dit søgeord.

KEI = Det er en værdi, som Rank Tracker udregner for at hjælpe dig med, hvilke søgeord du skal fokusere på.

Reach = Hvordan du kommer ud på dit søgeord.

Cost per click = Hvad koster hvert søgeord, hvis du skal købe Google AdWords.

Notes = Dette punkt giver dig mulighed for at skrive noter til dine søgeord.

Tags = Her kan du skrive tags til dine søgeord, så du lettere kan finde frem til dem. F.eks. har jeg en rejseside, hvor jeg har givet søgeord tags efter rejsedestination.

Visibility = Her kan du se, hvor tydelig din hjemmeside er på valgte søgeord.

Visibility Difference = Din udvikling på tydelighed i fohold til sidst, du tjekkede din placering.

Google.dk Rank = Din placering i den danske Google. Hvis du har valgt andre søgemaskiner eller andre lande til Google, kan du selvfølgelig også finde dem. De fungerer på samme måde som disse eksempler med Google.dk.

Google.dk URL found = Her kan du se, hvilket url Google finder din side på. Hovedside eller underside.

Google.dk Check Date = Sidst du tjekkede Google.dk for din placering.

Google.dk Search Results Types = Type indhold som Google finder dig på. F.eks. billeder.

Google.dk Difference = Udviklingen på dit søgeord fra sidst du søgte. Meget brugbart punkt der giver dig et hurtigt overblik over, om det hele bevæger sig i den rigtige retning.

Google.dk Previous Rank = Din placering sidste gang du tjekkede.

Ranking page(s) = Hvilke sider der rangere på søgeordet.

Page visits (GA) = Hvor mange den enkelte side får af besøgende fra søgeordet. Baseret på data fra Google. Den kigger på den side, som rangerer højest på søgeordet.

Page Bounce Rate = Hvor mange der kommer ind på din side og forlader den igen med det samme.

Visits (calculated) = Antal besøgende Rank Tracker udregner, du får fra dette søgeord. Min erfaring er, at man ikke kan bruge udregningen til så meget.

Page visits (calculated) = Besøgende til en specifik side baseret på udregning.

Tags

tags til din hjemmeside

Da Billigesleeves.dk ikke bruger tags, får du i stedet her et eksempel fra Rejsudiverden.dk. Her har jeg lavet tags, fordi jeg har mange søgeord, som henvender sig til en specifik rejsedestination. På den måde bliver det lettere at overskue.

Du behøver ikke oprette dine tags her. Det er lettere at tilføje dem efterhånden, som du skal bruge dem. F.eks. når du tilføjer søgeord. Du skal blot vælge tags til dit Workspace. Så kan du skrive dine tags direkte i dit Workspace under det relevante søgeord.

Events

events

Events er en virkelig smart funktion. Her kan du notere, hvis der er sket nogle begivenheder, som du mener, kan påvirke din industri.

Lad mig vise hvordan det fungerer.

1. Tilføj ny event ved at trykke på “Add.”

2. Skriv begivenheden

dato og navn

Her tilføjer du den begivenhed, som ændret din niche eller alle nicher.

Date = Skriv dato for begivenheden.

Name = Giv begivenheden et dækkende navn.

Coverage = Påvirkede begivenheden kun denne hjemmeside eller alle dine hjemmesider? Hvis det kun var denne hjemmeside, vælger du “Project,” ellers vælger du “Global.”

Global kan f.eks. være hver gang Google laver en stor opdatering.

3. Hold øje med din udvikling

vigtige begivenheder

Som du kan se på billedet, vil du nu se en linje der, hvor du har tilføjet en begivenhed (Event). Der står ikke events, det er mig, der har tilføjet det for at vise det.

Du kan også tilføje et event ved blot at trykke på historikken over din placering. På den måde kan du hurtigt tilføje et event, når du alligevel får Rank Tracker til at gennemgå dit site samme dag, som Google kommer ud med en af deres store opdateringer.

Preferred Search Engines

preferredsearchengine

Her vælger du, hvilke søgemaskiner Rank Tracker skal bruge for at tjekke dine placeringer. Hvis du er i Danmark, vælger du selvfølgelig Google. I andre lande kan det være interessant at kigge på nogen af de andre søgemaskiner. Det er vigtigt, at du er der, hvor folk søger. Så glem din egen holdning til de forskellige søgemaskiner.

Search Engines API Keys

Du kan få en API key fra de forskellige søgemaskiner, så du er sikker på, at dit IP ikke bliver bandlyst. Jeg kan ikke anbefale, at du benytter denne mulighed, når du arbejder med Google, for de tillader kun 100 forespørgsler om dagen. Det er helt latterligt lavt, hvis du har en hjemmeside med mange søgeord eller flere hjemmesider.

I stedet kan du anvende proxy servere, så du kan søge fra forskellige placeringer og så brokker Google sig ikke. Der kommer et indlæg om, hvordan det fungerer.

Du kan dog sagtens bruge Yahoo og Bing, da de tillader langt flere. Du trykker bare på linket i Rank Tracker under den søgemaskine, som du gerne vil have api til, og så bliver du sendt videre til en side, hvor du kan tilmelde dig.

KEI Settings

KEI står for Keyword Efficiency Index. Sagt på dansk betyder det, at Rank Tracker udregner en værdi for, hvilke søgeord der har mest værdi for dig at satse på. Den kan godt lide søgeord, der har mange søgninger men lille konkurrence. Det skyldes, at det er lettere at komme højt i søgemaskinerne på søgeord med en høj KEI.

Jeg har skrevet mere om, hvordan du bruger KEI i indlægget om, hvordan du bruger Rank Tracker. Som jeg også skrev her, vil Rank Tracker spørger dig efter dine logininformationer, når den skal finde KEI. Så du behøver ikke ændre noget under indstillinger, medmindre du gerne vil søge fra en anden profil.

Competition

konkurrence-paa-sogeord

For at udregne KEI skal du starte med at vælge, hvor Rank Tracker skal hente data fra. Du kan vælge Google AdWords’ søgeordsplanlægningsværktøj.

Hvis du vælger det, spørger Rank Tracker automatisk efter din kodeord og e-mail til din Google AdWords konto.

Du kan også vælge, at Google skal tjekke konkurrence via søgemaskiner. Hvis du vælger det, kan du vælge de søgemaskiner, som du bruger. I mit tilfælde er det Google.dk. Men du kan godt vælge andre, hvis du vil det. Jeg har ikke tjekket endnu, hvad der giver det bedste resultat. Det skal jeg lige have fundet ud af eller smid en kommentar, hvis du kender svaret.

Number of searches

Find antal søgninger

Her kan du vælge forskellige værktøjer, når du skal vide antallet af søgninger på dine søgeord. Jeg bruger Google AdWords til det. Jeg ved ikke, om de andre muligheder er gode, for jeg har aldrig brugt dem.

Rank Checking Mode

Her vælger du, hvordan Rank Tracker søger efter dine resultater. Som standard vil det hele være ligesom på billedet herunder.

Rank Checking Mode

Use Universal Search results

Når du skal finde din placering i Google, kan du vælge at kigge på ren tekst placering. Du kan også vælge “Use Universal Search results,” hvor du også ser resultater fra videoer (gerne youtube), billeder, Google+ resultater, nyheders osv.

Jeg bruger ikke Universal Search results, da jeg er mest interesseret i de rene resultater. Det betyder ikke, at disse resultater ikke har relevans for din virksomhed/hjemmeside. Men jeg tror ikke, at folk er særlig tilbøjelige til at trykke på et billede, når de søger på et søgeord for at finde et produkt eller en ydelse. Alligevel kommer billeder gerne med på første side.

Video er selvfølgelig superrelevant. Jeg vil dog anbefale dig at lave videoer på Youtube, så du kan ligge på første side flere gange på dit søgeord.

Best vs. Multiple Results

Hvis du krydser dette felt af, vil du kunne se, hvordan flere af dine sider klarer sig på dine søgeord. Hvis du kun vil se dit bedste resultat, vælger du selvfølgelig ikke at krydse dette punkt af.

Hvis du allerede har valgt at se placeringer på fordelt på sider, som jeg gennemgik i Match Keywords to URLs, så giver det god mening, at du vælger at se multiple results. På den måde ved du, om dine sider klarer sig godt på det søgeord, som du har valgt.

Max. Results

Det er op til dig at bestemme, hvor mange resultater Rank Tracker skal tjekke, når du vil finde din placering. Som standard tjekker den dine søgeord på top 100. Du kan vælge at se op til top 1000. Jeg kan dog ikke anbefale det, der da alligevel ikke får noget ud af at ligge nr. 999.

Det er især første side, som er interessant for alle at ligge højt på. Derfor kan du sagtens vælge at nøjes med en top 30 eller top 50. Når man alligevel vælger top 100, er det for at se, om det går den rigtige vej med ens arbejde. Hvis du ikke engang kommer i top 100 efter en måneds arbejde, så er det tid til at tage sin strategi op igen. Hvis du kun kiggede på første side, ville du ikke vide, hvornår du gør noget rigtigt eller forkert.

Du skal være OBS på, at det går hurtigere at søge, når Rank Tracker kun skal tjekke om dine søgeord er i top 50.

Rank Checking Method

Der er forskellige måder at tjekke ens placeringer på. Dine resultater kan være forskellige alt efter, hvilken metode du vælger at bruge. Som standard står den til “Successive Search,” som udgangspunkt vil jeg lade den være der. Lad os kigge næmere på dine muligheder.

Rank Checking Method

Successive Search = Denne metode foregår ved, at Rank Tracker gennemgår en side af gangen. Det er nok denne metode, som du selv bruger, når du selv gennemgår dine søgeresultater. Rank Tracker skriver da også, at dette er den bedste søgemetode. Eneste ulempe er, at der kommer mange forespørgsler og det kan stresse mange søgemaskiner. Du skal passe på, at din IP adresse ikke kommer på en ban list. Men som jeg tidligere har lovet, kommer der et indlæg om, hvordan du indgår det.

Last Found Position = Her finder Rank Tracker din side ved at tjekke, hvor den sidst var placeret. På den måde vil Rank Tracker kunne finde din side hurtigere. Jeg har ikke selv afprøvet denne metode endnu. Rank Tracker skriver selv, at denne metode ikke er ligeså effektiv, men jeg gad godt tjekke, om det passer.

100 Results Per Page = Her tjekker Rank Checker flere resultater per side (søgning). Hvis din hjemmeside ikke er toppen, vil denne metode gøre, at Rank Tracker hurtigt kan finde dig. Det betyder, at du ikke får ligeså mange forespørgsler, og det kan søgemaskinerne bedre lide. Hvis du holder øje med mange søgeord, er denne metode værd at overveje. Jeg bruger den til affiliatesider, hvor jeg skriver om mange produkter. Her er der mange søgeord, som jeg gerne vil ligge på side 1 på.

Misc. Project Settings

Misc Project Settings

Treat upper case and lower case letters as different symbols

Hvis du vil have, at Rank Tracker skal behandle store og små bogstaver som to forskellige symboler, så vælger du det her. Jeg behandler store og små bogstaver ens, da jeg kun er interesseret i mine Google søgninger, og her har jeg ikke oplevet, at der skulle være forskel på at behandle dem forskelligt.

Let Google auto-correct keywords

Hvis du krydser dette felt af, så retter Google søgeord, som den mener, du har stavet forkert. Det gør den på den måde, som du selv kender, hvis du staver forkert i Google. Her vil Google give dig et bud på, hvad du mente.

Du skal ikke bruge denne metode, da du selvfølgelig tjekker, at dine søgeord er korrekt skrevet.

Google Analytics Settings

Her logger du ind på din Google Analytics konto, så Rank Tracker har mulighed for at se, hvor mange besøgende du får ind på de forskellige søgeord. Hvis du allerede har kørt en status på din hjemmeside, har Rank Tracker allerede spurgt efter disse informationer. Men hvis du skal ændre dem senerehen, skal du gøre det her.

Hvis du ikke har udfyldt det, skal du gøre det sådan her.

1. Tryk “Click to enter Account Settings”

Kodeord brugernavn til Google Analytics Settings

2. Skriv e-mail og kodeord

3. Tryk “Next”

4. Vælg din konto til din hjemmeside

konto

5. Tryk “Finish”

Nu er dit projekt sat op til din Google Analytics konto.

Google Keyword Planner Settings

Hvis du bruger Google AdWords værktøjet “Søgeordsplanlægning,” så er det her, at du skal tilknytte din AdWords konto, for at du kan bruge det. Hvis du allerede har brugt Søgeordsplanlægning til at tjekke KEI, så har Rank Tracker allerede spurgt dig efter din konto. Her kan du ændre den eller oprette en ny. Det er også her, at du ændrer dine indstillinger.

Søgeordsplanlægning

Hvis din hjemmeside henvender sig til det danske marked, så vælger du Danmark i “Countries” og Dansk i “Language.” Hvis din hjemmesider skal rangere i flere lande, vælger du flere lande i “Countries.”

Network preference

Du kan vælge om søgeordsplanlægning kun skal kigge på rene søgeord og derved se bort fra billede-, videoindhold osv. Hvis du gerne vil have at alt skal med, vælger du “Google and search partners.”

Google AdWords Account

Google AdWords Account

Her skriver du dine logininformationer til Google AdWords. Hvis det er samme konto, som du også bruger til Google Analytics, afkrydser du bare “Use Google Analytics login information.” Det betyder, at Rank Tracker blot bruger de logininformationer, som du har der.

Global Preferences

Indstillinger under Global Preferences ændrer indstillinger for alle dine SEO-projekter.

Company Profile

Her kan du udfylde informationer om din virksomhed. Oplysningerne bruges til dine SEO-rapporter. Hvis du blot bruger Rank Tracker til at holde øje med dine egne hjemmesider, er der ingen grund til at bruge dette punkt.

company profile

Name: Her skriver du din virksomheds navn.

Email: Den e-mail som skal stå på dine SEO-rapporter.

Website: Virksomhedens hjemmeside.

Address: Jeres adresse.

Logo: Her kan du uploade virksomhedens logo, hvis du vil have det med på jeres SEO-rapporter.

Publishing Profiles

Hvis du udfylder dette punkt, kan du få Rank Tracker til automatisk at sende rapporter til kunder ved blot at trykke på en knap. Jeg bruger ikke denne funktion, da jeg sender danske rapporter til mine kunder. Men hvis dine kunder ikke har noget mod, at tingene står på engelsk, eller hvis du har udenlandske kunder, er det en virkelig smart funktion.

Du har en række forskellige muligheder for at gemme dine rapporter automatisk, hvis du udfylder dette punkt.

1. Tryk “Add”

2. Vælg format

html eller pdf

Her vælger du, om du skal se rapporter i din browser, eller om de skal gemmes som pdf. Du skal vælge “Adobe PDF,” hvis du vil udskrive dine rapporter eller e-maile dem til andre.

3. Vælg hvad der skal ske med rapporter

hvad skal der ske med rapporter

Her vælger du, hvad der skal ske med dine rapporter, når du udgiver dem (publish.) Du kan vælge tre ting. Første mulighed er, at du gemmer den på din egen computer. Anden mulighed er, at du sender den på e-mail. Du kan også uploade den til en hjemmeside via ftp.

Du skal udfylde forskellige ting alt efter hvilken indstilling, du vælger.

4.1 Save report locally on my hard drive

hvor skal dine rapporter gemmes

Først vælger du, hvor din rapport skal gemmes henne på din computer.

Create a separate folder for each of your customers = Hvis du krydser dette punkt af, opretter Rank Tracker automatisk en ny mappe til hver kunde. Det er mest overskueligt, hvis du benytter denne funktion.

Create a separate folder for each of your customer’s websites = Hvis du krydser dette felt af, opretter Rank Tracker en mappe til hver hjemmeside. Denne funktion er god at bruge, hvis du har en kunde med flere hjemmesider.

Create a separate folder using the current date = Hvis du vælger dette punkt, opretter Rank Tracker en mappe baseret på dato.

4.2 Send report via e-mail

e-mail-adresse

Your outgoing email address = Her skriver du din e-mail adresse.

Password = Skriv dit kodeord.

Configure advanced setting = I mit tilfælde har jeg en Google Business konto, og derfor er det ikke nok for mig at vælge e-mail og kodeord. Du kan starte med at udfylde e-mail og kodeord, og hvis det ikke virker, skal du blot udfylde udvidede oplysninger.

4.3 Upload report onto a website via FTP

udfyld dine ftp oplysninger

Her udfylder du dine ftp-oplysninger på samme måde, som du er vant til.

FTP server address = Det er adressen på din ftp server.

Username = Brugernavn

Password = Kodeord

Det burde virke med disse tre oplysninger, men hvis det ikke gør, kan det være, at der er nogle flere ting du skal udfylde. Så krydser du af i feltet ved “Configure advanced setting.”

Report Templates

ReportTemplates

Her kan du se de rapporter, som du kan lave med Rank Tracker. Du kan godt redigere i dem ved at trykke “Edit,” men det er ikke særlig brugervenligt lavet, så det kan jeg ikke anbefale, at du gør.

Hvis du vil ændre på disse indstillinger, er det lettere at tilføje en ny rapport template ved at trykke “Add.” Herefter kan du vælge at tage en masse forskellige ting med.

Search Safety Settings

enable rotation

Hvis du krydser dette felt af, søger Rank Tracker fra forskellige datacenter. Som du kan se, anbefaler Rank Tracker, at du benytter denne funktion. Men hvis du benytter flere proxies til at søge (og det bør du,) skal du ikke slå denne funktion til.

Human Emulation

Søgemaskiner er ikke glade for, at du bruger et program til anaysere en masse søgeord. Søgemaskiner er trods alt lavet til personer og ikke til maskiner, og derfor kan du bruge funktionen “Human Emulation” til at søge i Rank Tracker. Det betyder, at Rank Tracker søger i søgemaskinerne på samme måde som et menneske ville gøre.

Det betyder selvfølgelig også, at det tager længere tid at gennemgå alle dine søgeord, og hvis du har travlt, kan det godt være ret irriterende. Hvis du bruger flere proxy servere, kan du sagtens lave flere søgninger af gangen uden at agere som menneske. Det skal dog lige siges, at de fleste udbydere af Proxy servere anbefaler, at du har denne funktion slået til.

Men lad os kigge nærmere på hvad du skal bruge de forskellige punkter til, og hvordan du kan vælge at indstille dem.

Visit search engine’s homepage

besoeg soegemaskiners forside

Når du har krydset dette punkt af, vil Rank Tracker gå til søgemaskinens forside, når den søger på dine søgeord. Det gør programmet for at efterligne menneskers adfærd, når de søger.

Det er den eneste funktion, som jeg bruger, da den gør Google gladere, uden at det tager alt for lang tid at analysere de forskellige søgeord.

Enable human emulation delays

enable human delays

Denne funktion gør, at der går et vis sekunder i mellem dine søgninger.

I “Random delays between queries” vælger du, hvor lang tid der skal gå i mellem de forskellige søgninger. Hvis du vælger, at Rank Tracker skal vente lang tid mellem hver søgning, så tager det selvfølgelig også længere tid at komme igennem de mange søgninger.

I “Random delays before going to next results page” vælger du, hvor lang tid der går, inden Rank Tracker går videre til næste side på søgeresultaterne. Alt efter dine indstillinger skal du igennem 5 til 10 sider, så det kan tage lang tid at komme igennem dine søgeord, hvis du har indstillet denne søgefunktion.

Jeg blev anbefalet af Joakim Kruse i dette indlæg at bruge proxy servere fra Trustedproxies.com, da de virker glimrende uden forsinkelser i søgningerne. På den måde kan man komme langt hurtigere igennem sine søgeord. Det skal dog siges, at Trustedproxies.com anbefaler, at du benytter forsinkelser.

Enable delays after interrupted queries

Enable delays after interrupted queries

Hvis det skulle ske, at du laver for mange søgninger på for kort tid, så brokker Google sig. Hvis du krydser dette punkt af, går det valgte antal minutter, inden Rank Tracker begynder at søge igen. Når du har slået denne funktion, kan det ende med at tage lang tid at komme igennem dine søgninger.

Til gengæld slipper du også for, at Google ser sig sur på dig og i sidste ende smider din IP adresse på en ban list.

User Agents

user agents

Her vælger du, om Rank Tracker skal bruge forskellige browsere, når den søger. Du kan også vælge at bruge en specifik browser. Det kan ikke anbefales, så lad den stå på “Use Random user agents.”

Proxy Rotation

Proxy Rotation

Rank Tracker fungerer bedst, hvis du bruger det samme med proxy servere. På den måde kan du hurtigt gennemgå alle dine søgeord.

Der findes en række forskellige udbydere, som du kan få proxy servere. Jeg er endt med at bruge Trustedproxies.com, da jeg blev anbefalet at bruge dem. Dem jeg brugte tidligere virkede ikke særlig godt, og jeg oplevede store problemer med Google på grund af dem. Min anbefaling er, at du hellere skal bruge lidt flere penge og købe noget, som virker.

Dem fra Trustedproxies.com koster ca. 200 kr. om måneden, hvis du bestiller fem stk. Det virker glimrende for mig. Se mere her. Der kommer senere en guide til, hvordan du helt præcis sætter dem op, og hvad du skal bruge dem til.

Her er det blot vigtigt at forstå, at du har muligheden. Du kan kun bruge denne funktion, hvis du har adgang til proxy  servere. Det er også muligt at finde gratis proxy servere, men kvaliteten er også derefter.

CAPTCHA Settings

Hvis Google eller andre søgemaskiner synes, at der kommer for mange søgninger fra din IP adresse, så skal du skrive en CAPTCHA for at bevise, at du er menneske. Hvis du oplever dette, skal du helt sikkert ud og investere i nogle proxy servere, for det betyder, at du belaster din IP adresse alt for meget.

captcha

Hvis du krydser feltet “Show CAPTCHA if queries are blocked” af, så viser Rank Tracker dig, når du skal indtaste dem. Det svarer til, hvis du selv søgte på Google, og du skulle indtaste det. Du bør have denne funktion slået til, for hvis du ikke har, vil Google stadig spørge efter CAPTCHA, men du vil blot ikke give Rank Tracker muligheden for at gå videre.

Lad funktionen være slået til, så du ved, hvis Rank Tracker laver for mange søgninger.

anti-captcha

Hvis du får captcha frem, kan det være irriterende at indtaste dem hele tiden. Du har mulighed for at købe en anti-captcha, som automatisk indtaster koden for dig. Jeg har ikke selv prøvet denne funktion, da jeg helst vil undgå captcha generelt, da for mange af dem betyder, at Google holder øje med din IP adresse. I stedet skal du kigge mod proxy servere for at løse dit problem.

Er du interesseret i denne mulighed, skal du trykke “enable CAPTCHA recognition.” Det er ikke nok, at du sætter flueben her. Du skal også købe en service. Tryk på “Get Anti-CAPTCHA” hvis du er interesseret i det. Jeg vil personligt bruge pengene på proxy rotation i stedet for.

Proxy Settings

Hvis du ikke vil risikere, at der sker noget med din egen IP adresse, kan du bruge en proxy server. Hvis du allerede bruger en VPN og proxy rotation, behøver du ikke at bruge denne mulighed.

Det gode ved at bruge en proxy server er, at hvis Google blokerer den, kan du altid skifte til en ny. Målet er, at du ikke skal blive blokeret, og det er lettest at undgå, hvis du bruger flere proxy servere.

proxy server

Hvis du har en proxy server, vælger du “Use proxy.” Herefter udfylder du informationerne. Jeg bruger det ikke selv, derfor har jeg ikke udfyldt det i eksemplet. Hvis du har spørgsmål til det, er du velkommen til at smide en kommentar.

Scheduler

Scheduler er en smart funktion, som gør det muligt for Rank Tracker selv at undersøge placeringer på dine søgeord. På den måde slipper du for at sætte en dag af til selv at gøre det, og din data er klar, når du skal bruge den. Når du arbejder med SEO, skal du altid give dine tiltag noget tid, så du ved, om det virker.

Det er supersimpelt at sætte Rank Tracker til automatisk at køre data på dine sites. Du kan også få Rank Tracker til at lave rapporter automatisk osv.

1. Tryk på “Add”

Scheduler

2. Vælg hvad du vil køre automatisk

valgmuligheder

Du har en række forskellige muligheder for, hvad du gerne vil have, at Rank Tracker skal køre automatisk. Du kan selvfølgelig sagtens vælge flere forskellige ting. Du kan også godt køre flere hjemmeside på samme dag.

Check search engine rankings

Her undersøger Rank Tracker dine placeringer i dine valgte søgemaskiner. Kør det min. en gang om måneden.

Update keyword efficiency statistics

Her opdaterer Rank Tracker søgevolume, konkurrence på søgeord og KEI. Der er ikke nogen grund til at køre dette hver måned, da det ikke kommer til at ændre sig så meget.

Update Google Analytics data

I stedet for at du hele tiden skal ind i Google Analytics, kan du få Rank Tracker til at indhente relevant data fra Google Analytics til din hjemmeside. I dag er der dog så mange søgeord, som er “Not provided,” at det ikke giver meget mening at indhente data ind hele tiden.

Selvom du kører data her, slipper du ikke for at holde øje med Google Analytics.

Publish reports

Få automatisk Rank Tracker til at gøre rapporter fra dine sites.

Export data

Hvis du skal bruge data til en kunde hver måned, kan du her få programmet til at eksportere valgt data.

3. Kør automatisk data

Når du er klar, trykker du “Next.” Nu får du en lang liste over alle dine hjemmesider. Jeg har ikke taget et billede af dem, da jeg også har en række kunder på listen. Men du vælger blot de hjemmesider, som du vil køre automatisk data på.

4. Vælg hvor tit data skal køres

data automatisk

Her vælger du, hvor tit du vil have, at Rank Tracker skal undersøge dine hjemmesider.

hvor ofte data koeres

Hvis du holder øje med dine Google placeringer, ville jeg vælge at køre data hver måned.

foerste soendag

Hvis du vælger at køre data hver måned, kan du få Rank Tracker til at gøre det automatisk f.eks. den første søndag i måneden. Eller den sidste søndag. På den måde er du klar til en ny SEO måned, uden at du selv skal huske at køre data.

5. Giv projektet et navn

Nu skal du blot give planlægningen et navn. Bare kald den et eller andet, som du kan huske. Hvis du pludselig har planlagt mange automastiske opdateringer, kan det godt være forvirrende, når du skal rette dem.

Hvis du kører data på dine placeringer, er det ikke noget problem, da de automatisk kommer ind i Rank Tracker. Hvis du bruger Rank Tracker bør du helt klart bruge denne funktion.

Export Templates

Her vælger du, hvad data du eksportere fra Rank Tracker. Det er ofte mest relevant, hvis du har en kunde, som gerne vil se, om arbejdet skrider frem.

1. Vælg “Add”

2. Vælg format

Du kan eksportere forskellige former for indhold fra Rank Tracker. Der er egentlig ikke det vilde at sige til det, da du skal vælge format efter, hvad du skal bruge din eksport fil til.

Det er forskelligt, hvad du herefter skal vælge, når du går videre, da de forskellige formater fungerer på forskellige måder, og derved også bruges til forskellige ting.

Jeg viser, hvad du kan vælge, når du går videre, så du får en fornemmelse for, hvilket filformat du skal vælge.

Tilsidst viser jeg de ting, som er det samme for alle filformater.

Text/CSV file (*.txt/*.csv)

CSV filer bruges typisk til meget data. De kan bl.a. åbnes med excel. Formattet .txt åbnes i programmer som notepad. Når du trykker videre, skal du vælge, hvordan du vil opdele filen. Du kan vælge mellem komma (comma), tab eller et andet symbol. Typisk bruger man komma.

txt fil

Gå videre til “Gælder for alle.” for at se resten.

Html file (*html)

Her laver du en .html fil. Jeg har ikke selv haft behov for at lave en html fil, så jeg ved ikke lige, hvornår det er mest anvendeligt. Men hvis du f.eks. uploader automatisk til en server, kan det være en god idé at uploade filen i html.

Der er ingen yderligere ting, som du skal vælge her, som ikke gør sig gældende for de andre filformater. Se under “Gælder for alle.”

SQL file (*.sql)

sql

Hvis du skal bruge sql filen, som du kan indsætte i en database, skal du krydse det af her. F.esk. er WordPress bygget op med en sql database.

Herefter går du videre til “Gælder for alle.”

XML file (*.xml)

Her skal du ikke vælge nogle yderligere ting.

Gælder for alle

Her vælger du, hvad du gerne vil eksportere.

eksport filExport current keyword rankings

Her eksporterer filen dine nuværende placeringer i søgemaskinerne.

Export rankings historical data

Her eksporterer du dine tidligere placeringer i Google.

Competitors Data

Hvis du holder øje med dine konkurrenter, kan du også tage disse informationer med ved at krydse dette felt af.

liste over kolonner til eksport

Herefter skal du vælge, hvilke informationer du gerne vil eksportere.

Preview

Nu får du et eksempel på, hvordan eksporteringer vil se ud. Det ser ikke ud på samme måde, da det selvfølgelig kommer helt an på, hvilket format du har valgt.

navn til filen

Til sidst giver du filen et navn, og så er du færdig.

Denne guide er ved at blive færdiggjort

 

 

Rank Tracker – Et billigt og godt værktøj til søgemaskineoptimering

Der findes mange værktøjer, som hjælper dig, når du arbejder med søgemaskineoptimering for kunder eller for dig selv. Det er langt lettere, hvis du har et værktøj, når du arbejder med søgemaskineoptimering.

Mange populære søgemaskineværktøjer har du kun adgang til via et abonnement. Hvis du kun laver SEO for din egen hjemmeside, er det ofte dyr løsning, som ikke kan betale sig.

Hvis du er træt af at holde styr på dine søgeord i Excel, men ikke gider betale for et dyrt månedsabonnement, er Rank Tracker lige det, som du har ledt efter.

Rank Tracker kan bruges gratis, eller du kan købe det og have muligheden for at gemme dit arbejde. Der er selvfølgelig fordele ved at eje det, og når du først har købt det, er det dit. Du betaler kun et engangsbeløb og ikke et månedsabonnement.

I denne guide viser jeg dig, hvad du kan bruge Rank Tracker til.

Guiden indholder

Hvad er Rank Tracker
Download det gratis og lad os komme i gang
Vælg søgeord
Find nye søgeord
Hold øje med dine søgeord
Keyword Research View
All Keywords (Detailed View)
Sådan bruger du KEI til at få bedre placeringer
Hvorfor vælge Rank Tracker?
Hvad koster Rank Tracker?

Hvad er Rank Tracker

Rank Tracker er en del af SEO PowerSuites produkter. Jeg lover, at jeg også skriver om resten, da de alle sammen hjælper dig med at lave god søgemaskineoptimering.

Rank Tracker er et søgeordsværktøj.  Det holder øje med, hvordan din hjemmeside klarer det på udvalgte søgeord. Hvis du har flere hjemmesider, kan du selvfølgelig holde øje med dem alle sammen.

Du kan selvfølgelig sagtens bruge et excelark, men det er blot lettere at bruge et søgeordsværktøj, da du blot skal trykke på en knap, og så tjekker den alle dine placeringer. Alt andet er spild af tid, som du kunne bruge på at skabe indhold.

Desuden kan programmet hjælpe dig med at finde nye søgeord og analysere, hvor du får mest ud af din tid.

Lad os kigge nærmere på hvordan du bruger Rank Tracker.

I eksemplet har jeg valgt webshoppen Billigesleeves.dk.

Download det gratis og lad os komme i gang

Du kan starte med at downloade Rank Tracker helt gratis ved at trykke her.

I deres gratis version kan du ikke gemme dit arbejde. Du kan dog altid købe programmet efterfølgende eller lade være med at lukke det.

Det er en fordel for dig, hvis du henter programmet, for så er det lettere at forstå, hvad jeg skriver om og viser i videoen (den er på vej).

Lad os dykke ned i det.

Vælg søgeord

Allerførst skal vi finde søgeord. Jeg plejer typisk at bruge AdWords værktøjet “Søgeordsplanlægning.” Det er egentlig et værktøj, som du bruger til at finde relevante ord til din AdWords kampagne, men det fungerer, når du skal finde søgeord. I første omgang skal du bare tage alt med, som har relevans for dig. Rank Tracker kan også finde søgeord for dig ved hjælp af din Google AdWords konto. Læs mere om det her.

I Rank Tracker gennemgår jeg, hvordan du sorterer i dine søgeord, så du vælger dem, som er mest relevante for din hjemmeside.

Når du har fundet relevante søgeord, smider du dem over i Rank Tracker. Det gør du på følgende måde.

1. Vælg “Add Keywords”

billigesleeves tilfoej soegeord

Hvis det er første gang, du bruger Rank Tracker, har du selvfølgelig ingen søgeord endnu. Men det kommer vi til.

2. Nu skriver du alle dine søgeord

skriv alle soegeord

Du skriver alle de søgeord, som du har fundet. Du kan også få Rank Tracker til at finde søgeord til dig, som jeg kommer ind på i næste afsnit. Du kan evt. også bare skrive søgeord, som du tror, er relevante for din virksomhed, men det giver et større sorteringsarbejde efterfølgende.

Jeg anbefaler, at du finder en masse gode søgeord via AdWords værktøjet “Søgeordsplanlægning.”

3. Tryk Next

4. Vælg søgemaskine

Hvis du kun er på det danske marked, vælger du Google. Der er ikke rigtig nogen grund til at vælge Yahoo og Bing i Danmark.

Når du trykker videre analyserer Rank Tracker dine søgeord. Den finder ud af, hvor mange der søger på dine søgeord, og hvilken placering du har på de forskellige søgeord. Desuden kan Rank Tracker også udregne en værdi for, hvilke søgeord den mener, som det giver mest mening for dig at bruge energi på.

Det kommer vi tilbage til.

Find nye søgeord

En anden fed mulighed i Rank Tracker er, at programmet kan hjælpe dig med at finde relevante søgeord.

Sådan gør du.

1. Tryk på “Suggest keywords”

find nye soegeord

2. Vælg hvordan Rank Tracker skal finde søgeord

choose-keywords-method

Hvis du har en hjemmeside i et andet land end Danmark, vælger du selvfølgelig det. Her har jeg brugt Googles AdWords værktøjet “Søgeordsplanlægning” til at finde relevante søgeord.

Du skal ikke regne med, at du kan regne 100 pct. med antal besøgende, som Søgeordsplanlægningsværktøjet finder til dig. Men de giver en god fornemmelse for, hvor du skal satse din energi.

3. Skriv søgeord

På samme måde som tidligere skriver du nu søgeord. Herefter foreslår Rank Tracker en masse søgeord til dig. På den måde slipper du for at bruge Google AdWords til at finde søgeord, hvis du synes, at det er besværligt.

4. Tryk “Next”

5. Vælg Google AdWords konto

google adwords konto

Nu skal du skrive din Google AdWords konto. Det skal du gøre for, at Rank Tracker kan bruge din Google konto.

6. Vent på at den søger

7. Udvælg søgeord

vaelg relevante soegeord

Nu skulle du gerne få en lang liste over søgeord. Det er den samme liste, som du får, hvis du bruger Google AdWords, da vi i dette eksempel har brugt deres værktøj. Du kan selvfølgelig også bruge andre søgeordsværktøjer.

Det er lettere at arbejde med et program som Rank Tracker, da den gemmer dine søgninger, og du kan hurtigt se udviklingen i placeringerne i dine søgeord.

8. Vælg “Next” når du har fundet søgeord

Hold øje med dine søgeord

Hele idéen i et søgeordsværktøj er, at det er lettere for dig at holde øje med dine søgeord. Herudover kan Rank Tracker hjælpe dig med  at udvælge søgeord, som du lettere kan komme højt på i Google. Det gør programmet ved at udregne en værdi, som de kalder for KEI.

Inden vi kigger nærmere på, hvordan du kan bruge Rank Tracker til at få bedre placeringer i Google, skal vi kigge nærmere på, hvordan du holder øje med dine placeringer ved hjælp af Rank Tracker. Tro mig, det er lettere end at bruge et excelark.

soegeords muligheder

Når du analyserer dine søgeord, kan du vælge en af de mange menupunkter, som Rank Tracker allerede har lavet. Du kan desuden også vælge din egen, hvis du trykker på +.

Desuden kan du redigere alle menupunkter, så de passer til dine behov. F.eks. kan jeg godt lide, at jeg kan se min placering i Google under alle menupunkter. Jeg bruger primært “Keyword Research View” og “All Keywords.”

Derfor vil jeg også gennemgå dem, så du kan se, hvad du skal bruge dem til.

Keyword Research View

Som navnet også antyder, bruger du dette punkt til at analysere dine søgeord. Det skal du bruge til at vide, hvad du skal satse på.  I punktet “Sådan bruger du KEI til at få bedre placeringer” kommer jeg nærmere ind på, hvordan du bruger KEI til at få bedre placeringer, og hvad du helt præcist skal bruge det til.

Keyword Research View

#

Dette punkt bruger du mest, hvis du eksporterer data fra Rank Tracker. Jeg bruger det ikke til noget, men det giver et hurtigt overblik over dine søgeord.

Keyword

Her kan du se dine søgeord, som er dem, som du skal i gang med at analysere.

Length

Her får du længden på dit søgeord. Det siger selvfølgelig lidt sig selv, hvor langt dit søgeord er, da du bare kan kigge på det. Men punktet giver et hurtigt overblik. Hvis du f.eks. vil finde alle dine lange søgeord, kan du sortere dine søgeord ud fra længde.

Du har sikkert hørt om Long-Tail Keywords, og det er det, som du skal bruge dette punkt til. Det er lettere at rangere højt på lange søgeord end på korte søgeord. I eksemplet for Billigesleeves.dk er det lettere at rangere højt på “sleeve 13.3 laptop” end sleeve.

KEI

Det er en værdi, som Rank Tracker udregner for dig. Den giver sit bud på, hvor det bedst kan betale sig for dig at bruge din energi. Du kan sagtens bruge Excel til at finde ud af det, jeg synes blot, at det er lettere at have det hele samlet. Der er ingen grund til at bruge tid på slavearbejde.

Jeg kommer nærmere ind på, hvad du skal bruge KEI til.

Competition

Her kan du se, hvor meget konkurrence der er på dine søgeord. Det er lettere at rangere højt på et søgeord uden den store konkurrence. Ofte er der dog flere søgninger på søgeord med høj konkurrence, det er grunden til, at folk prøver at score højt på dem.

Med Rank Tracker bliver det let for dig at analysere, hvilke søgeord du skal satse på.

# of Searches

Her kan du se antal søgninger på hvert søgeord. Du kan ikke regne med, at dette tal er helt nøjagtigt. Det skyldes, at Rank Tracker som standard bruger Google AdWords værktøjet “Søgeordsplanlægning.”

Men det giver et godt indblik i, hvordan det ser ud på dine forskellige søgeord.

 Cost Per Click

Her kan du se, hvad det koster dig, hvis du skal betale for at få en god placering på søgeordet med Google AdWords. Jeg bruger ikke dette punkt særlig meget. Men det er selvfølgelig godt, hvis du finder et søgeord, hvor du kan få en god placering, hvor hvert klik koster mange penge.

Det er godt at komme højt op på disse søgeord organisk, da du så ikke behøver at betale dig til en god placering.

Visits (GA)

Her kan du se, hvor mange besøgende du får ind på din hjemmeside igennem det bestemte søgeord. Igen kan du ikke helt regne med, da Google skriver mange søgeord som “Not provided.” Men punktet gør, at du ikke behøver sidde og åbne Google Analytics, når du skal analysere dine søgeord.

Personligt bruger jeg dog Google Analytics sammen med Rank Tracker.

Expected Visits

Her giver Rank Tracker sit bud på, hvor mange besøgende du kan få på hvert søgeord. Jeg bruger det sjældent, da man ikke rigtig kan regne med det.

Brug din sunde fornuft og sats på de søgeord, som du stoler på.

Google Rank

Her kan du se din placering i Google. Når du første gang bruger Rank Tracker, spørger Rank Tracker efter disse informationer. Som vi allerede har set, starter den med at spørge dig, hvilken søgemaskine du vil bruge og i hvilket land.

Når den skal bruge informationer til Google Analytics eller AdWords, spørger den helt automatisk om det.

Alligevel lover jeg, at jeg nok skal komme med et indlæg om indstillinger i Rank Tracker. Så du får en fornemmelse af, hvad Rank Tracker kan og ikke kan.

All Keywords (Detailed View)

Her kan du holde øje med dine søgeord, og hvordan det går med dem. Det skulle gerne gå fremad hele tiden. Det er vigtigt, at du løbende holder øje med dette. I hvert fald en gang om måneden.

Det giver ikke mening at lave søgemaskineoptimering, hvis du ikke holder øje med, om dit arbejde virker. Hvis du går tilbage, kan det være, fordi dine konkurrenter også prøver at få en bedre placering. Det har du ikke mulighed for at vide, hvis du ikke holder øje med det.

I stedet for at sidde og glo i et Excelark, kan du bruge Rank Tracker. Der findes også en række andre programmer, der kan det samme.

Keyword

Dit søgeord.

Google.dk

Her kan du se din placering. Du kan sagtens have flere menupunkter, hvis du holder øje med flere søgemaskiner. Jeg kigger her kun på Google.dk da min side kun sælger til det danske marked.

Google.dk Difference

google udvikling

Her kan du se, om du er gået frem eller tilbage på dine søgeord. Selvfølgelig vil du helst have, at du er gået frem på dem alle sammen. Især på dem som du har fokuseret på den seneste måned.

Når du laver søgemaskineoptimering, er det vigtigt, at du hele tiden holder øje med din udvikling, så du ved, om du har valgt den rigtige strategi.

På billedet kan du se, at Billigesleeves.dk er gået frem på “sleeve 11 6,” “11 6 sleeve” og “computer sleeves.” Til gengæld er siden gået tilbage på “sleeves til computer.”

Visibility

Her kan du se, hvor tydelig din hjemmeside er på de forskellige søgeord. I sidste ende fortæller Rank Tracker blot, at det er bedre at ligge på side 1 i toppen end andre steder. Det siger lidt sig selv.

Alligevel kan det give et hurtigt overblik over, hvor du skal bruge din energi, og hvordan det går på dine søgeord.

Visibility Difference

Her kan du se din udvikling over, hvor tydelig din hjemmeside er på de forskellige søgeord.

Sådan bruger du KEI til at få bedre placeringer

KEI står for Keyword Efficiency Index. Det er Rank Trackers måde at finde ud af, hvilken søgeord du skal  satse på. Min erfaring er, at værdien giver virkelige gode resultater i Google. Du skal dog ikke stole blindt på denne værdi, da den ikke altid er 100 pct. korrekt. Da Danmark er et lille land, vil du nogen gange få at vide, at der ikke er nogen søgeord, som er værd at satse på.

Det passer selvfølgelig ikke. Det kræver sådan set bare, at du selv tænker. Du skal altid tænke over hvilke søgeord, der er relevante for din hjemmeside. Det kan Rank Tracker ikke afgøre for dig. Søgeordsprogrammer gør blot dit liv lettere, så du kan bruge din energi på at skaffe links og skrive indhold, så du kan få bedre placeringer.

Jeg har haft meget glæde af  KEI, da det er en let måde at få bedre placeringer på. Jeg lover, at det kommer et indlæg med en case, så du kan se, at det virker.

Her slutter jeg lige af med at vise dig, hvordan det virker.

1. Vælg “Update KEI”

update KEI

I eksemplet har Rank Tracker allerede opdateret værdien KEI. Hvis du allerede har den, går du bare videre. Ellers trykker du på “Update KEI.”

2. Lad Rank Tracker gøre sit arbejde

Nu analyserer programmet alle dine søgeord.

3. Sortér KEI

KEI fortæller dig, at du skal satse på søgeord med en høj værdi. Du sorterer i søgeordene ved at trykke på KEI. Det har jeg allerede gjort på billedet.

Ingen af mine søgeord scorer en særlig god værdi, da den vurderer, at der er for meget konkurrence i forhold til søgevolumnen. Alligevel kan jeg selvfølgelig sagtens få besøgende ind på min hjemmeside via Google.

I mit tilfælde siger Rank Tracker, at jeg skal satse på søgeordet mac computer. Det skyldes helt sikkert, at det har en høj søgevolume. Det er et godt eksemplet på, at du ikke skal stole blindt på søgeordsprogrammer. For Billigesleeves.dk sælger kun computersleeves, og derfor er det selvfølgelig ikke interessant at satse på et bredt søgeord som mac computer.

4. Brug KEI med omtanke

Selvom du ikke kan stole 100 pct. på KEI, skal du stadigvæk bruge værdien. Med hjælp fra KEI finder du hurtigt ud af, hvad du skal satse på.

Det er især vigtigt, hvis du har to søgeord, hvor du ikke ved, hvilket et du først skal optimere. Her kan KEI give dig et bedre grundlag for at vælge.

Hvorfor vælge Rank Tracker?

Du kan bruge Rank Tracker helt gratis. Dog kan du ikke gemme dit arbejde, hvis du ikke har den betalte version. Det bliver hurtigt irriterende, og det var også grunden til, at jeg købte Rank Tracker.

Den store fordel ved Rank Tracker, i forhold til mange andre søgeordsprogrammer, er, at du ikke skal betale et dyrt månedsabonnement.

Når du har købt Rank Tracker, ejer du det.

Hvad koster Rank Tracker?

Du kan købe det for 124,75 USD. Herefter ejer du programmet.

Køb Rank Tracker her

Herudover koster det ca. 40 kr., hvis du skal have de forskellige søgemaskiner opdateret hver måned. Det skal du!

Jeg lover, at der kommer nogle cases, hvor jeg bruger Rank Tracker til at få en hjemmeside til at få bedre placeringer i Google. Herudover kommer der en lang guide til selve indstillingerne i programmet. Dette indlæg giver dig en forståelse for, hvordan du arbejder med programmet. Du kan f.eks. holde øje med dine konkurrenter ved hjælp af Rank Tracker. Herudover kan du finde ud af, hvad de gør godt ved hjælp af de mange andre SEO-programmer. Ja, der er mange guides på vej.

Det kan være en god idé at have virtuelle servere tilknyttet programmet. På den måde kan du hurtigere analysere dine søgeord uden, at Google brokker sig. Der kommer en guide til, hvad du skal bruge det til, og hvordan du sætter det op.

God søgemaskineoptimering derude!

Velkommen til 2014

 photo DSC_1070_zps2424ec36.jpg

Der er mange, der ikke kan lide nytårsforsæt, da de fleste anser det for noget, som de fleste af os alligevel aldrig overholder. Det er også ret let at sige, at man gerne vil træne tre gange om ugen, mens man sidder og gnasker julemarcipan i sig.

Alligevel kan jeg godt lide traditionen. Eller jeg kan i hvert fald godt lide at sætte mål. Et nyt år sætter nogle tanker i gang. De fleste af os slutter december af med at slappe af, og det giver en masse tid til at spekulere over, om 2013 var året, hvor vi gjorde de ting, som vi gerne ville.

Men ja, jeg ændrer ligeså tit vaner 1. februar, som jeg gør 1. januar, da jeg hele tiden bliver klogere på, om jeg har valgt den rette strategi til at nå mine mål.

Her er nogle af de ting, som jeg bliver bedre til i 2014.

Brug sociale medier mere aktivt

Alle andre snakker altid om, at de skal være mindre på sociale medier, men jeg vil gerne være mere aktiv på sociale medier. Det er en god måde at finde inspiration til nye blogindlæg, nye idéer og have almindelig samvær med andre mennesker.

På sociale medier kan virksomheder komme ud med deres budskab. Det er især oplagt for mig, da jeg har valgt at arbejde langt væk fra Danmark, mens jeg stadigvæk servicerer danske kunder.

Når jeg sidder i udlandet, er det svært at komme ud til nye kunder, når jeg ikke deltager i et fysisk netværk. Heldigvis kan jeg via sociale medier skabe et online netværk, men det kræver, at jeg sætter tid af til det hver dag. Så det vil jeg gøre.

Eller næsten hver dag. Det er også meget sundt at holde pauser engang i mellem. Det bringer os til næste punkt.

Slappe mere af

Det er ikke, fordi jeg ikke slapper af. Jeg sørger for at læse hver dag og gå lange ture.

Men jeg vil begynde at holde en ugentlig fridag, hvor jeg slet ikke laver noget arbejdsmæssigt og bare nyder tiden. Pt. er jeg i Mexico og her er det oplagt at tage ud og se en masse nye spændende ting.

Jeg er her i 1–2 måneder, hvor min kæreste og jeg har lejet en lejlighed. Når jeg bor et sted, ender jeg tit med at komme ind i en daglig arbejdsrutine. Selvfølgelig går jeg hver dag på stranden og nyder det gode vejr, men jeg glemmer at tage tid til at lave turistting.

Da jeg boede i København, gjorde jeg egentlig det samme. Jeg har f.eks. aldrig set Nationalmuseet, og det virker helt tåbeligt, at jeg ikke husker at se smukke ting i den by, hvor jeg bruger min tid. Jeg tænker, at det kan jeg altid nå.

Uanset hvor du bor, skal du tage en ugentlig slappe dag, hvor du tager ud og laver et eller andet, som du normalt ikke vil lave. Gå til kunstudstillinger, tag på museum, gå til koncert. Ja, bare et eller andet.

Det behøver ikke være noget, som koster penge. Det vigtigste er, at du oplever din by.

Skriv mere – meget mere

Jeg føler tit, at jeg ikke har tid til at skrive noget, da der lige er nogle praktiske ting, som skal ordnes.

Ja, mange af mine praktiske arbejdsopgaver er at skrive tekst, men jeg tænker her på alle former for tekst. Jeg skal sørge for at skrive flere blogindlæg. Deltage mere i debatter, f.eks. på Kforum.

Det hele skal ikke kun handle om tekst for kunder. Dette punkt hænger også sammen med sociale medier, da det er godt at dele sine evner på sociale medier og på den måde hjælpe andre.

Tidligere brugte jeg lang tid, inden jeg kom i gang med at skrive en tekst, og derfor var jeg ikke særlig produktiv. Manglende produktivitet gør mig egentlig også mindre kreativ i længden, så der er mange grunde til, at det er godt at få skrevet mere tekst.

Derfor er jeg begyndt at bruge skriveprogrammet Byword. Jeg hørte om det pga. en kommentar her på bloggen. Tak for det.

Byword blokerer alt andet ude end den tekst, som du skriver på. Det er et fantastisk skriveprogram, som jeg er begyndt at bruge hver dag. Jeg nyder tiden, hvor jeg er alene med min tekst.

Tidligere fandt jeg på en masse undskyldninger for ikke at skrive noget. Jeg er ikke på internettet, jeg har kun en halv time til at skrive, inden jeg skal lave noget andet, jeg bliver nødt til at svare på denne e-mail, inden jeg skriver noget osv.

Nu åbner jeg Byword og skriver. Det gode ved tekst er, at jeg sagtens kan skrive det, når jeg er offline. Der er aldrig nogen god grund til ikke at få skrevet en masse.

Udgivelse er ligeså vigtigt som at skrive

Ja, det virker som et meget simpelt punkt. Men jeg har en tendens til, at jeg starter med at skrive noget nyt, inden jeg har udgivet det, som jeg lige har skrevet.

Pludselig er der gået en uge, og jeg har en masse indlæg, som jeg ikke længere føler har relevans. Derfor er 2014 året, hvor udgivelse er ligeså vigtigt som at skrive.

Nu er mit udgangspunkt, at en tekst ikke er færdig, før den er online eller sendt til en avis.

Har du et nytårsforsæt for 2014? Eller sagt på en anden måde: Hvad er dit mål for 2014?

3 gode grunde til at have en blog

jeg-skriver-paa-computer

Her er tre gode grunde til, at du skal blogge på en firmablog. Selvfølgelig findes der langt flere grunde, men vi skal starte et sted.

I kommende indlæg lover jeg at komme med nogle bud på, hvad du kan fylde på af indhold på din blog. I dette indlæg fokusere jeg på, hvorfor du skal komme i gang, hvis det ikke allerede er sket.

1. Vis du er ekspert

En blog viser dine kunder og potentielle kunder, hvem jeres virksomhed er, og hvordan I tænker og arbejder. Tillid spiller en stor rolle for mennesker, når de skal handle. Vis dem at du ved, hvad du laver.

Her er en blog perfekt.

Du kan gøre dette på en række forskellige måder. Giv dine kunder de arbejdsværktøjer, som du bruger, når du arbejder. Det kan måske virke lidt skræmmende, at du deler, hvordan du arbejder, for så kan andre kopiere dine guldkorn. Det, du skal huske på, er, at det viser potentielle kunder, at du har styr på dine ting. Du vinder mere ved at dele dine guldkorn.

Du skal alligevel ikke sælge til dem, som selv vil udføre de ting, som din virksomhed arbejder med. Selvfølgelig giver det også dine konkurrenter mulighed for at kigge med. Men lad dem kigge. Det viser blot, at også godt ved, at du er dygtigere end dem.

Gode blogindlæg viser kunder, at du kan dit kram, og det budskab vil du selvfølgelig gerne dele med alle.

Der er større chance for, at dine indlæg bliver delt via sociale medier, når dine indlæg kan bruges af læseren.

2. Vis du er menneskelig

Udover at du selvfølgelig viser dine kunder, at du er ekspert, er det også i orden, at du ikke ved alting på forhånd.

Nogle gange spørger dine kunder om ting, som du måske ikke har sat dig nok ind i. Dette er din mulighed for at skrive et indlæg, hvor du selv bliver klogere af det, da du ikke allerede kender svaret på forhånd.

Der er intet galt med at skrive på din blog, hvorfor du skriver et indlæg. Dette gør dig mere menneskelig, og der er alligevel ingen, der tror på, at du allerede er ekspert inden for alt.

Formålet med en blog må godt være, at både du og dine læsere udvider jeres horisont. Desuden kan du bruge den til at forklare dine kunder, hvem din virksomhed er, og hvordan I arbejder.

Det skal være relevant indhold for din læser.

3. Søgemaskiner kan også godt lide blogs

Det allersidste punkt er tit noget, som de fleste virksomheder kun tænker på.

Nemlig Google.

Husk lige på, at der er andre ting i livet end Google. Især når det kommer til blogs, da dit mål er, at dine indlæg har nok relevans til, at de bliver delt på sociale medier.

Når det er sagt, er Google blot et udtryk for, hvad dine kunder søger efter, når de efterspørger dine produkter/ydelser. Derfor er søgeord stadigvæk vigtige.

Selvfølgelig er de det.

Her er det vigtigt at påpege, at Google elsker kvalitetsindhold. Indlæg som bliver læst igen og igen har stor autoritet i Google. Hvis dine indlæg bliver læst i fem sekunder, er der nok noget galt med dem, og det ved Google også. Husk det.

Start en firmablog med det samme. Hvad er din grund til, at du har en firmablog?

Sådan får du flere følgere på Instagram

Instagram er et socialt medie med fokus på billeder. Derfor er det en god platform for virksomheder til at dele deres produktbilleder. Denne guide viser dig, hvordan du kan få flere følgere ved at følge fem simple råd. Rådene har jeg selv brugt på en rejseblog, hvor vi gik fra 174 følgere til 816 følgere på ca. en måned.

Rådene kan bruges af virksomheder og privatpersoner, som gerne vil promovere sig selv via billeder. Til sidst i indlægget kommer jeg med et bud på, hvordan din virksomhed implementerer rådene.

Lidt om casen

 photo insta_zpscacaa052.jpg

Casen er rejsebloggen Nomadicdanes.com, som jeg har sammen med min kæreste. Den er på engelsk, og derfor har alle  følgere vores interesse. Instagram er helt fantastisk, hvis din virksomhed henvender sig til kunder i både ind- og udland.

Hvis din virksomhed kun henvender sig til danske kunder, kan du stadigvæk benytte rådene, da du blot bruger din Instagram profil på dansk i stedet for engelsk.

Da vi ikke brugte Instagram aktivt lå vi på ca. 170 følgere. Billederne på vores profil var alle sammen taget med mobil. Nu er de taget med et Nikon D40 kamera. Vi udvælger billeder, som vi vil bruge på vores Instagram profil og sender dem til os selv på e-mail. Herefter åbner vi dem på mobilen, og så kan vi dele billeder i høj kvalitet på Instagram.

På en måned er vi gået fra 170 følgere til 813 følgere ved at følge fem simple råd. I sidste ende kræver det hårdt arbejde, men du bliver belønnet for det. Vi har ikke været aktive hver dag på Instagram. Hvis vi havde været det, havde vi allerede nu haft 1000 følgere.

Du skal ikke holde weekend fra Instagram, hvis du vil have det optimale ud af det, da brugere er online hele tiden.

De fem simple råd, vi har brugt, stammer fra en podcast af yTravelblog med Lauren Bath (@laurenepbath on Instagram)Lauren Bath lever i dag af Instagram, da hun har over 300.000 følgere.

Trin for trin guide – Sådan får du masser af følgere på Instagram

Du skal blot følge disse punkter, hvis du vil have succes på Instagram. Jeg ved, at de virker, da det er sådan, at vi fik over 800 følgere (det stiger hele tiden.)

Når jeg har gennemgået punkterne, viser jeg dig, hvordan virksomheder får succes med Instagram.

1. Upload dine bedste billeder

Alle vores billeder er taget med et Nikon D40 kamera, og derfor er stort set alle vores billeder i høj kvalitet. Engang i mellem smider vi øjebliksbilleder op, som er taget med mobilen.

2. Læg billeder online hver dag

Dette punkt er vigtigt, for du stiger kun i følgere, hvis du bruger tid på det. Ellers er der ingen, som gider følge dig. Sociale medier er ligesom virkeligheden. Hvis du ikke fortæller nogen, at du eksisterer, glemmer de dig. Sådan er livet og sådan er Instagram. Vi poster ca. 3 gange fordelt udover hele dagen.

3. Brug relevante hashtags

Hvis du aldrig bruger hashtags, er det svært for nye følgere at finde dig. Brug derfor masser af relevante hashtags.

4. Smid dine hashtags ned i kommentaren 

Det kan virke forstyrrende for dine følgere, hvis du smider alle dine hashtags ind i beskrivelsen. Desuden er det begrænset, hvor mange hashtags, du har plads til i beskrivelsen. De vigtigste hashtags smider du ind i beskrivelsen af billedet og resten smider du ned i kommentarfeltet.

5. Engagér dig med andre brugere

Når du vil have følgere, skal du vise interesse for andre end dig selv. Du skal hele tiden holde øje med brugere, som har relevans for dig og din virksomhed. Kommentér og like hele tiden.

Sådan skal din virksomhed bruge Instagram

De fleste punkter kan du implementere med det samme i din virksomhed. Det er bare med at komme i gang.

Få en professionel fotograf til at tage en masse gode billeder, som I løbende kan poste på jeres Instagram firmaprofil. Her snakker vi ikke om kedelige produktbilleder. Del en masse billeder med dine produkter i fede omgivelser.

Vis dine kunder hvordan de kan bruge dine produkter i hverdagen. Almindelige produktbilleder er kedelige i længden, og der skal mere til at vække interessen hos brugere.

Det handler om at tænke produktbilleder på en ny måde. Et godt eksempel på dette er Fiji Water, som er begyndt at smide billeder online af deres vandflasker i smukke omgivelser fra hele verden. De kombinerer folks interesse for rejser med deres eget produkt.

Tænk på hvordan du kan promovere din virksomhed med fede billeder.

Lyt til dine kunder

Udover at du deler gode billeder i høj kvalitet i fede omgivelser, er det en god idé at dele kundernes billeder af dine produkter.

Lad dine kunder tage et billede af dem og dit produkt med deres mobiltelefon. I sidste ende er du jo mest interesseret i at vise omverden, hvordan kunder bruger dine produkter. Her er det selvfølgelig i orden med billeder i mobilkvalitet.

Du skal ikke være nervøs, hvis der ikke er nogen, der sender dig billeder i starten. Hvis du fortsætter med at bruge Instagram aktivt, skal det nok komme.

Husk at fortæl dine kunder at du gerne vil dele deres billeder af dit produkt. Fortæl det alle steder hvor jeres virksomhed er online. På Twitter, Facebook, Google+, dit nyhedsbrev og din hjemmeside.

På din hjemmeside kan du lave et banner, hvor du fortæller kunder, at de meget gerne må sende deres produktbilleder.

Når en kunde har købt et af dine produkter, venter du et par dage og sender herefter en besked til dem om, at du håber, at de er glade for produktet, og at de meget gerne må dele deres glæde på jeres Instagram profil.

Bliv ved og ved og ved

I skal blive ved med at bruge Instagram. Selvom I har mange følgere, skal I hele tiden minde jeres følgere om, at I findes.

Sociale medier er moderne salgs- og kommunikationskanaler, og de skal derfor hele tiden vedligeholdes for at have relevans. På samme måde som du også bliver ved med at sælge produkter.

Det er en god idé at opsætte nogle mål for, hvad I gerne vil opnå med Instagram, så I på den måde ved, om jeres tid på mediet er det hele værd. Der er i dag mange sociale medier at vælge i mellem, og I bør altid overveje jeres tid på dem.

Husk at sociale medier ikke holder weekend, så det skal jeres Instagram profil selvfølgelig heller ikke gøre.

Det kræver hårdt arbejde at få succes på Instagram. Det gode er, at I bliver belønnet for jeres hårde arbejde med det samme. Det er sådan set bare med at komme i gang.

Hvis du vil have hjælp til, hvordan I kan implementere Instagram i jeres virksomhed, er I selvfølgelig velkommen til at kontakte os.

Torsdagstip: Disse hjemmesider hjælper dig, når du skriver

Vintage Chalkboard

Når du skriver tekst på internettet, er der en række hjemmesider, som kan hjælpe dig til at gøre din tekst bedre. Jeg har tidligere skrevet om, hvilke skriveprogrammer, som du kan benytte helt gratis.

Her får du et par gode råd til nogle hjemmeside, som du altid bør bruge, når du skriver tekst, mens du har adgang til nettet. Dvs. stort set altid.

Sproget.dk

sproget.dk

Fantastisk hjemmeside som indeholder alt, du skal vide om det danske sprog. Inden jeg skrev dette indlæg, troede jeg faktisk, at det var Dansk Sprognævns hjemmeside. Men faktisk er det et samarbejde mellem kulturministeriets institutioner for sprog og litteratur, Dansk Sprognævn og Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Hvor de to sidste står for redigeringen af sproget.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du staver eller bøjer et bestemt ord, kan du slå det op her. Du får også betydningen af ordet og adgang til en synonymordbog, hvis du hellere vil bruge et andet ord.

På hjemmesiden kan du også læse om retskrivningsregler, hvis du f.eks. gerne vil vide, hvordan du sætter komma.

Hjemmeside: Sproget.dk

Google Adwords

Adwords er egentlig et reklamemodul, hvor du kan finde ud af, hvilke ord som du skal købe hos Google. Men for at du kan købe ord, som folk søger på, har Google givet dig mulighed for at se, hvad brugere søger på.

Du skal blot oprette en konto hos dem, og så har du adgang til deres “Søgeordsplanlægning.” Den giver dig forslag til, hvilke ord folk søger på udfra det ord, som du skriver.

Det giver dig en idé til, hvad folk egentlig interesserer sig for, og hvis du gerne vil have at dit indhold skal kunne findes på Google, er det en god idé at holde øje med disse ord. Du skal selvfølgelig stadig skrive kvalitet, men det er alligevel rart at vide, hvad der bliver søgt på.

Hjemmeside: Google Adwords

Google

Alle bruger nok allerede Google, når de søger. Det gode ved Google er, at du også kan søge på ord, hvis du er i tvivl om, om du har søgt på det korrekt. Når du har stavet et ord forkert på Google, retter den det for dig.

Vær OBS på at Google selvfølgelig godt kan tage fejl. Derfor er Sproget.dk en bedre løsning for dig. Det gode ved Google er, at det er langt hurtigere at slå ord op.

Hvis du skal slå mere end ord op, er det også helt fantastisk. Hvis du f.eks. lige har glemt et bestemt ordsprog. Her finder Google frem til det rigtige.

Hvis du har en hjemmeside, som du altid bruger, når du skriver tekst, må du meget gerne dele den med os andre i kommentarfeltet.

4 ting som giver dig mere energi

typewriter with turkish coffee and radio

Dennis Kjærgaard har skrevet et glimrende indlæg om 13 gode arbejdsvaner, som motiverer ham, når han arbejder. De fik mig til at tænke over, hvornår jeg er mest produktivt skrivemæssigt.

Her får du nogle gode råd til, hvordan du får mere energi til at skrive tekster. Alle kan dog bruge disse råd.

Planlæg få arbejdsopgaver pr. dag.

Dennis Kjærgaard kommer også ind på dette i sit indlæg. Hvis du planlægger at skrive for mange ting, er der en stor sandsynlighed for, at du ikke får skrevet noget som helst.

Jeg var tidligere ekstrem dårlig til at planlægge få opgaver. Jeg planlagde altid en million ting hver dag, og hver dag rykkede jeg alle mine arbejdsopgaver til næste dag. Jeg følte aldrig, at jeg nåede noget, og hvis du gerne vil have stress, skal du blot gøre sådan hver dag, så skal det nok komme.

I stedet planlægger jeg få arbejdsopgaver pr. dag. Det føles godt, når disse arbejdsopgaver er nået, og jeg kan gå i gang med ting, som jeg ikke havde regnet med at nå.

Sådan skaber du overskud i dit liv.

Søvn

I gamle dage sov jeg kun 4-6 timer hver nat. Jeg syntes selv, at det virkede som en god idé, for så kunne jeg nå en masse. Hver gang jeg sad i en bus, tog eller som passager i en bil, faldt jeg i søvn med det samme.

Jeg drak ellers kaffe hele tiden. Hvis jeg ikke fik kaffe, kunne jeg falde død om midt på dagen. Jeg drak tre store krus kaffe hver dag. Ja, det var ikke blot kopper. Det var krus. Men jeg følte stadigvæk ikke, at jeg nåede noget.

Jeg besluttede mig for at prøve at sove mere. I dag har jeg droppet mit vækkeur, og jeg prøver at gå i seng på samme tidspunkt hver dag. Jeg har fået meget mere energi om dagen, og jeg når langt mere arbejde end tidligere. Mit fokus er simpelthen blevet forbedret.

De opgaver jeg løser, bliver løst bedre.

Søvn er det mest fantastiske, der findes. Drop vækkeuret og find ud af hvor lang tid du skal sove pr. dag. Jeg har selv været på det hold, som bildte sig ind, at jeg kunne nøjes med fire timers søvn pr. dag. Kroppen er en fantastisk størrelse, og du kan sagtens overleve på lidt søvn. Men du bliver dårligere til at fokusere, og din hjerne stopper med at virke ordentligt.

Nogen mennesker kan sagtens nøjes med få timers søvn. Test dig selv for at finde ud af, hvor dit naturlige punkt er.

Kost

Du får mere energi, hvis du spiser ordentligt. Du må selv finde ud af, hvad du synes, er god kost. Du ved nok godt, hvad det ikke er. 😀 .

Jeg lever efter stenalderkosten, sådan da. Jeg hører mange, som snakker om, at de skal have brød, pasta osv. for at overleve. Jeg har selv prøvet at leve på fuldkornsvognen. Min kæreste kaldte mig fuldkornsfascist.

Jeg var et pragteksempel for danske sundhedskampagner. Masser af fuldkorn (fuldkornspasta osv.) og et min. af fedt.

Derfor var jeg også skeptisk overfor stenalderkosten Jeg troede, at jeg havde masser af energi fra den mad, som jeg spiste. Sandheden var, at når jeg havde spist aftensmad eller frokost, blev jeg træt. Det gør jeg ikke mere. Nu har jeg masser af energi efter mad.

Hvis din mad gør dig træt og doven, bør du spise noget andet mad.

Min opfordring er, at du prøver at leve på en anden måde. Hvis du har brug for kaffe efter hvert måltid,  kan det skyldes to ting: Du sover ikke nok eller/og du spiser forkert.

Drik kaffe

Jeg sværger stadigvæk til kaffe. Jeg elsker kaffe. Ca. 15-30 min. efter at jeg har indtaget kaffe, skriver jeg klart bedst. Jeg drikker stort set kun kaffe om morgenen og begynder herefter at skrive.

Selv hvis du får nok søvn, er kaffe fantastisk. Det giver dig et ekstra kick, så du pludselig er helt frisk. Hvis du gerne vil have et morgenkick, skal du holde dig til kaffe. Andre kan godt lide te, men det giver slet ikke det samme koffeinkick.

Jeg kan klart anbefale mange af de 13 gode arbejdsvaner, som Dennis Kjærgaard skriver om. Selvom jeg ikke bruger dem alle sammen.

Prøv dig frem. Det er trods alt dit liv.

Jeg vil meget gerne høre om, hvordan du får masser af arbejdsenergi. Smid en kommentar.

Torsdagstip: Sådan skriver du nærværende

Vintage Chalkboard

Når du skriver tekst, om det er blogindlæg eller hjemmesidetekst, er der et par ting, du kan starte med at gøre anderledes, så du skriver mere nærværende for dine læsere.

Hvis du følger disse råd, er jeg sikker på, at dine læsere føler, at du skriver direkte til dem.

Skriv du i stedet for man

Skriv direkte til din læser. Næsten altid når du skriver “man,” kan du ligeså godt skrive “du.”

F.eks. “Man kan gøre det her, og så får man succes.” I stedet for skriver du (ja, ikke man :D): “Du kan gøre det her, og så får du succes.”

På den måde skriver du direkte til din læser. Mange har en tendens til at skrive “man”, da de gerne vil skrive noget generelt. Du skal i stedet tænke på, at du sælger din tekst til hver eneste læser.

Medmindre du skriver en akademisk opgave, skal du bruge “du” i stedet for “man” stort set altid (der er undtagelser.)

Skriv mere selvsikkert

Det her kan være svært, da du gerne vil have, at læseren forstår, at din løsning ikke er den eneste løsning i verden. I stedet ender du med at fordumme din læser. Læseren ved godt, at der findes andre muligheder derude.

Når du ikke skriver selvsikkert, lytter læseren ikke i samme grad, da læseren føler, at du ikke selv tror på dit budskab. Fortæl din læser hvorfor du har ret. De skal nok fortælle dig, hvis de ikke er enige med dig.

Lad os tage eksemplet fra før

Den nye sætning blev: “Du kan gøre det her, så får du succes.” Som du nok allerede har gættet, er det ikke en særlig selvsikker måde at skrive på. Det virker langt bedre, hvis du i stedet for skriver: “For at få succes skal du gøre sådan,” eller måske bare”Sådan får du succes.”

Når du har skrevet noget, skal du læse din tekst igennem og tænke over, om du har skrevet det selvsikkert eller usikkert.

Tro på dig selv og din tekst.

Skriv en fangende overskrift

Overskriften er vigtig, da den afgør, om din tekst bliver læst. Især på internettet har overskriften fået en stor betydning (og ikke kun på grund af Google.)

Læsere vælger hele tiden til og fra. Din tekst er oppe mod en masse andre tekster. Læseren har ikke tid til at læse det hele, og derfor bliver din tekst vurderet udfra overskriften.

Men men men

Nu tænker du sikkert, at du kun skal lave overskrifter som “5 råd til at få flere venner” osv. Du skal huske på, at alle andre også skriver sådan. Ja, jeg ved godt, at min overskrift til dette indlæg er på samme måde. Men nogen gange får du flere læsere, hvis du overrasker din læser.

Prøv nogen gange med en provokerende, humoristisk eller fjollet overskrift.

Den slags overskrifter gør, at læseren tænker: “Hvad fanden handler den tekst om?”

Find din egen stil

I sidste ende handler det om, at du skal finde din egen stil. Når læsere elsker din skrivestil, vender de tilbage, da de må have deres daglige fix, og de ved, at du altid leverer det.

Desuden er det sjovere at skrive tekst på sin egen måde. Hvis du er tekstforfatter, skal du selvfølgelig skrive din tekst, som om du er den virksomhed, du repræsenterer. Det vender jeg tilbage til en anden gang.

Hvad er dine erfaringer med at skrive mere nærværende?

3 gode gratis skriveprogrammer

Da jeg gik på handelsskolen for ca. ti år siden, brugte alle Microsoft Word. Sidenhen begyndte mange også at bruge Pages, som er Apples skriveprogram. Det er de færreste, som har behov for at bruge penge på et skriveprogram.

Hvis du har kunder, som bruger Word, kan der selvfølgelig være en god grund til bruge det. Men egentlig synes jeg, at du skal overbevise dem om, at de skal bruge Google Doc i stedet.

Jeg bruger primært Google Doc og Evernote. Herudover skriver jeg de fleste ting direkte i WordPress, da meget af mit indhold bruges til blogs.

I starten brugte jeg Word, når jeg var offline. Heldigvis sker det ikke særlig tit mere. I dag bruger jeg primært Evernote, når jeg er offline, da det dækker alle mine behov.

Her er mine bud på tre skriveprogrammer, som du ligeså godt kan bruge, når du skal skrive. I sidste ende kommer det selvfølgelig an på, hvad du skal bruge dit tekstindhold til. Hvis det er til en blog, er der simpelthen ingen grund til at bruge Word.

Google Doc

Jeg er virkelig vild med Google Doc. Hvis du ikke allerede bruger det, skal du komme i gang med det samme.

Det er let at dele dokumenter med andre. Hvis de også bruger Google Doc, kan du invitere dem til dit dokument. Hvis de ikke bruger Google Doc, sender du bare et link til dit indlæg, og så har de alligevel mulighed for at se dokumentet.

En af de helt store fordele ved Google Doc er, at I kan oprette en chat og diskutere indholdet. Hvis du f.eks. skriver et debatindlæg og deler det med andre, så kan de markere noget af teksten og oprette en chatdiskussion.

Chatfunktionen giver dig mulighed for at forklare, hvad du mente med en bestemt formulering, og på den måde kommer evalueringen op på et højere niveau, da I kan diskutere formuleringer, eksempler osv. frem og tilbage.

Det er muligt at sætte det op til offline brug. På den måde kan du skrive videre på et indlæg, selvom du ikke har adgang til internettet. Det er dog ikke muligt at oprette nye indlæg, før du er online.

Evernote

Evernote er, som navnet også antyder, et skriveprogram til at tage noter. Det virker dog så godt, at jeg ofte ender med at skrive hele indlæg i det.

Evernote synkroniserer på tværs af alle dine enheder. Hvis jeg skriver noget på min mobil, kommer det automatisk på min computer.

Jeg har desuden ikke de store behov til et skriveprogram. Jeg elsker simple skriveprogrammer, som ikke kan en masse. Her er Evernote virkelig godt.

Notepad

Det er i hvert fald simpelt, og jeg bruger det faktisk en gang i mellem. Her er der kun fokus på din tekst. Intet andet.

Faktisk anbefalede en forlægger det også til mig, hvis man vil skrive en e-bog. Han kunne ikke fordrage, når forfattere sendte  Word dokumenter til ham, da det er umuligt at konvertere til en e-bog.

Hvis du skal i gang med at skrive en e-bog, skal du måske overveje Notepad. Ellers findes der også en række skriveprogrammer, som er lavet til, at du let kan skabe en e-bog.

Hvis du skal skrive indlæg til en blog, behøver du heller ikke mere end Notepad. Det er simpelt og gratis.

Hvilket skriveprogram bruger du, når du skal skrive tekst?

Lad dine ansatte være på sociale medier

in office

Sociale medier har et blandet ry, da de både bliver set som guds gave til virksomheder, samtidig med at de også bliver beskyldt for at gøre os ineffektive på vores arbejdsplads.

Derfor findes der masser af virksomheder og chefer, som ikke bryder sig særlig meget om sociale medier, da de er sikre på, at deres ansatte hellere vil være på Facebook end at arbejde.

Uden sociale medier ser en virksomhed helt bort fra alle de positive ting, som sociale medier giver deres virksomhed. De bør i stedet lære, hvordan de kan integrere sociale medier, uden at det går ud over produktiviteten.

Tillad dine ansatte at være sociale

Når jeg hører om virksomheder, som ikke tillader deres ansatte at være på sociale medier, tænker jeg altid på en fabrik i det gamle DDR. Et totalforbud mod sociale medier hører hjemme foran et samlebånd på en slidt fabrik.

Nogle chefer har en tendens til at være bange for sociale medier, da de fokuserer på, at de ansatte har noget arbejde, de skal lave, og så nytter det ikke noget, at de sidder på Facebook i stedet for.

Ligesom med den kolde tyrker handler det om, at chefen ikke aner, hvad de skal bruge sociale medier til. Derved forudsætter de bare, at det er noget dårligt at være socialt, og det er noget, som de ansatte kan være i deres fritid.

Denne tankegang bliver svært at indføre med unge mennesker, som kommer ud på arbejdsmarkedet. Derfor kan chefer ligeså godt vænne sig til at arbejde sammen med sociale medier, og derved opnå alt det positive ved sociale medier.

Ungdommen gider ikke regler

En af mine tidligere medstuderende fortalte mig, at han aldrig søger job, hvor han ikke må tjekke sin egen e-mail eller sociale medier på arbejdet. Her vil en gammeldags tænkende person nok gå helt amok og snakke om ungdommens forfald, da de unge skal lære, at det ikke er sjovt at have et job. Men min medstuderendes begrundelse var interessant:

“Jeg gider ikke arbejde et sted, hvor jeg ikke må tjekke min egen e-mail, for jeg tjekker min firma e-mail på alle tidspunkter, og jeg er altid online for dem.”

I mine ører lyder det ikke særlig dovent. Det lyder som en person, som er klar til at tage ansvar, og som sagtens selv kan opstillle regler for sit liv.

Hvis en virksomhed ønsker dygtige talenter, nytter det ikke noget at kvæle dem med regler. Det holder simpelthen ikke. Behandl dem som voksne mennesker og stol på dem, så går de igennem ild og vand for virksomheden.

Ansatte markedsfører din virksomhed på sociale medier

Virksomheden skal selvfølgelig tænke på det bedste for dem selv, og chefers job er at skabe en effektiv virksomhed,  som giver de optimale resultater.

Det er helt klart i det lys, at en virksomhed skal tænke på sociale medier. Men der er mange ting, en virksomhed skal tænke ind i det. Den ansatte skal være tilfreds og det kan hjælpe på ansattes humør, at de har lov at være sociale med omverdenen. Når du giver dine ansatte lov til at være sociale, finder du ud af, at de faktisk er sociale med de ting, som fylder meget i deres liv.

Her har folks job en stor rolle, og derfor vil der helt automatisk komme sociale opdateringer om virksomheden. Det er ikke sikkert, at de direkte handler om din virksomhed, men dine ansatte skaber content marketing for din virksomhed på sigt. På den måde bliver alle ansatte sælgere af virksomhedens produkter.

F.eks. følger jeg ansatte fra virksomheder, som linker til relevant indhold inden for virksomhedens branche. Det giver den ansatte en ekspertstatus, samtidig med at jeg tænker på virksomheden, når jeg skal bruge råd inden for dens felt, da jeg ved, at deres ansatte har styr på det.

En virksomhed er defineret ud fra deres ansatte.

Opstil mål og hjælp dine ansatte

Hjælp dine ansatte med hvordan de bliver mere produktive ved at bruge sociale medier. Snak med hver ansat om hvordan de bruger sociale medier, og hvad de selv finder godt og dårligt ved sociale medier, og hvornår de føler sig mest produktive.

Nogen bruger sociale medier til at afkoble, mens andre bruger sociale medier som en overspringshandling. Som sådan er der både positive og negative ting ved sociale medier, men de positive ting fylder mere end de negative, hvis I arbejder med det i jeres virksomhed.

Virsomheder vinder ved at lade sine ansatte være online.

Hvordan er jeres virksomhed online?