Arbejde uden en fast base

God arbejdsbase med kaffe og wifi

Starbucks – Wifi og kaffe

Jeg kan godt forstå, at mange selvstændige vælger at have et kontor, da det giver en base, hvor du ved, at du skal arbejde. På den måde bliver et kontor en del af at skabe gode vaner. Nu du sidder på dit kontor, ved du, at du skal arbejde indtil et bestemt tidspunkt.

Selvfølgelig kan et kontor også blive en del af dine dårlige vaner, hvor du bare møder op og tjekker Facebook og ikke får lavet noget. Så det hele handler om at skabe gode vaner i stedet for dårlige vaner. Det gode er, at disse gode vaner kan skabes alle steder, så du behøver egentlig ikke et kontor, hvis du bare tænker over, hvad der virker for dig.

Hvis du er i stand til at skabe et mønster af gode vaner uden kontor,  kan du arbejde alle steder. Du er ikke længere bundet til en fysisk placering for at arbejde effektivt.

Det er relevant for mig pt., da jeg cykler fra København til Rom, og jeg har derfor ikke en fast base, som jeg kan arbejde fra. Jeg kommer ikke til at have en fast arbejdsbase de næste par måneder, og det har allerede skabt en del problemer og givet mig en del erfaringer om at arbejde uden en base.

Dårlige vaner kommer af sig selv

Jeg har fundet ud af, at dårlige vaner kommer helt af sig selv. For mig startede det med, at jeg ikke gjorde de ting, som jeg ved, virker for mig.

Pludselig var Facebook, Twitter og Google+ en del af mit morgenprogram. Jeg faldt over spændende artikler, som jeg normalt ville gemme på en “Read Later” liste og derved kun læse, hvis jeg stadigvæk gad læse dem senere. Pludselig var alle nyheder interessante nok til at læse.

Herefter kunne jeg ende i en diskussion på Facebook om et eller andet emne, som ingen nogensinde bliver enige om. Læse nogle flere statusopteringer og like dem.

Med dette mønster forsvandt der pludselig 2-3 timers arbejdstid, og så begyndte jeg at tænke over, hvorfor jeg ikke bare overholdt de gode vaner, som jeg ved virker.

Svaret blev noget i stil med:

“Jeg kan ikke arbejde, når der er så meget larm på Starbucks (god arbejdsbase med kaffe og wifi.)”

“Jeg stod også for sent op, og hvis jeg bare var stået tidligere op, havde jeg nået det hele.”

“Jeg fik ikke nok kaffe, og så er det klart, at jeg ikke kan arbejde. Hvis jeg bare lige drikker en kop kaffe til, så er jeg klar til at arbejde….”

“Hvis min kæreste var stået tidligere op, havde vi også kunne komme tidligere på café.”

Det rigtige svar er altid:

“Jeg lavede ikke noget, fordi jeg ikke  gik i gang med at lave noget med det samme, og det kan jeg kun anklage mig selv for.”

Gode vaner skabes

Pludselig er vi tilbage til de gode vaner, og hvorfor de er vigtige. Faktisk uanset om du arbejder på kontor, derhjemme eller rundt om i verden.

Find et mønster som virker for dig. Gå i gang med at arbejde med det samme.

For mit vedkommende kræver mit job ikke andet end en computer og internetadgang. Når der ikke er internetadgang, kan jeg  stadigvæk godt skrive nogle ting, så der er ikke rigtig nogen undskyldning for ikke at arbejde.

De gode vaner som jeg igen bruger:

1. Læs en række statements som jeg har nedskrevet.

2. Drik kaffe mens jeg tjekker kundemails. Hvis der ikke er kaffe, tjekker jeg e-mails i ca. 30 min.

3. Arbejd udfra 30/30 app’en. Har tidligere skrevet om den her.

4. Tjek først sociale medier (og andre overspringshandlinger) efter ca. 4 timers skrivning.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *