Arbejd aldrig gratis

På Kforum har Signe Wenneberg skrevet om sin Facebook status, som blev liket over 2.000 gange, delt over 100 gange og fik over 200 kommentarer, fordi hun skrev, at hun er træt af, at kommunikationsbranchen ikke ønsker at betale for det arbejde, som freelance kommunikationsfolk leverer. Læs den her på Kforum.

Som tekstforfatter har jeg ikke oplevet, at nogen ville have mit arbejde gratis. Jeg har kun oplevet, at kunder vil have mit arbejde alt for billigt. Det er måden, markedet fungerer på. Hvis kunder vil have mit arbejde alt for billigt, lader jeg arbejdet gå videre til andre. Min tid er simpelthen mere værd end slaveløn. Mange af mine kunder er ofte små firmaer, så dem synes jeg ikke, at jeg kan være sure på, selvom de ikke vil betale noget for mit arbejde.

Signe Wenneberg brokker sig over “rige” medier. Hun skriver bl.a.

[quote]”Og der er flere mystiske misforhold. K-brancen er ikke i krise – og k-lønningerne går op, op, op. (Tjek gerne fakta her i Kforums artikel om årsregnskaberne i branchen). Alligevel skal freelancerne høre på, at der er krise og derfor må de afstå fra at få honorar, fra de k-arbejdsgivere, der hvert år har større og større overskud. Mange erkender ikke deres egne dobbeltroller. Flere gange tog jeg eksempelvis folk i at like min up-date (altså erklære sig enige) – mens jeg på de indre linjer ved, at de så sent som i sidste uge tilbød mig at arbejde gratis (det har de glemt). Og endda lagde meget energi i at få mig til det. Det findes overalt. I alle virksomheder, alle medier (alle!), alle kommuner, statslige organer, universiteter, ja endda helt inde på Christiansborg.”[/quote]

Man må formode, at branchen kan få selvstændige kommunikationsfolk til at arbejde gratis, ellers ville den nok ikke spørge efter det. For nye selvstændige kan det også være en glimrende måde at komme ind i branchen, selvom det ikke er en metode, jeg selv ville benytte, hvis intet tyder på, at der er mere arbejde i en opgave, end de timer som mediebranchen vil have leveret gratis.

I artiklen på Kforum har hun skrevet en lang liste over punkter. I punkt nr. 9 kommer hun selv med løsningen:

[quote]”Der er jo rigtig mange, som gerne vil skrive for os”. (Fint, så ring til dem).[/quote]

Der findes ingen andre løsninger end at sige nej.

Artiklen fik mig til at tænke på, om jeg kunne finde på at skrive tekstindhold gratis. Svaret er ja men ikke særlig meget.

Jeg kunne godt finde på at give en smagsprøve på mine kvaliteter, da jeg gerne vil vise potentielle kunder, hvad jeg er i stand til. En smagsprøve er dog kun en lille del af selve hovedopgaven, for hvis en kunde vil have, at jeg skal arbejde gratis, vil jeg hellere bruge min tid på andre ting.

Journalisten.dk har også skrevet om Signe Wenneberg Facebook status. Læs mere her.

 

2 replies
  1. Celia
    Celia says:

    Jeg synes, det er ærgerligt, at der er mange virksomheder, der ikke kan forstå, at det at være freelancer faktisk er et job for mange, og at vi derfor ikke bare kan give vores arbejdskraft væk gratis. Det er super, at der er kommet fokus på dette område, synes jeg.
    Jeg ville godt kunne finde på – som dig – at give en smagsprøve på mit arbejde gratis, så kunden kunne se mine evner. Dermed tror jeg også, man har større chance for at få jobbet og blive betalt for sit arbejde.
    Super med skærpet fokus på emnet! Det er vejen frem. 🙂

    Svar
    • hjhansen
      hjhansen says:

      Ja, man kan ikke bare sige, at gratis arbejde er forkert. Det kommer selvfølgelig an på situationen.

      De fleste kommunikationsfolk deltager nok også glædeligt gratis i radio- og TVprogrammer.

      Men selvfølgelig skal man ikke bruge flere dage på gratis arbejde, medmindre man mener, at det har en værdi for fremtiden.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *